Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22210/ur.2024.068.2/03
Feministička "čudna proza" Asje Bakić
Maša Grdešić
; Filozofski fakultet u Zagrebu
Sažetak
Asja Bakić (rođena 1982. u Bosni i Hercegovini, živi u Hrvatskoj, objavljuje u Hrvatskoj i
Srbiji) pripada novoj generaciji balkanskih i postjugoslavenskih spisateljica. Iako je i pjesnikinja
i esejistica, Bakić je postigla međunarodni uspjeh zbirkom kratkih priča "Mars" (2015), koja je
prevedena na engleski, njemački i francuski jezik. Njezina domišljata poezija, feministički polemički eseji i žanrovski hibridne kratke priče pozicioniraju je kao subverzivnu autoricu u
hrvatskom književnom polju u kojem još uvijek dominira neorealistička poetika. Nasuprot
tome, kratke priče Asje Bakić najbolje se mogu opisati kao “weird” (čudna) ili “New Weird”
pripovjedna proza, autorefleksivan i politički obilježen oblik pisanja koji briše granice između
fantastike, spekulativne fikcije i horora. Bakićine su priče redovito smještene u budućnost, gdje
njezine borbene i uporne androgine pripovjedačice-protagonistice, uglavnom mlade žene s
Balkana, razotkrivaju načine na koje se seksizam presijeca s kapitalizmom, kolonijalizmom,
tehnologijom i klimatskim promjenama. Spajanjem feminističkih ideja i “čudne” proze njezine
priče pokazuju da “buntovnica”, “feminist killjoy” i “svojevoljni subjekt” (S. Ahmed), teorijske i političke figure koje odbijaju mirno prihvatiti položaj koji im je društvo namijenilo, mogu funkcionirati kao “glitch” odnosno tehnička “pogreška” (L. Russell), koja otvara nove mogućnosti življenja i postojanja istovremeno razotkrivajući neuspjehe postojećeg sustava.
Ključne riječi
Asja Bakić, nepouzdani pripovjedač, buntovnica, svojevoljni subjekt, pogreška
Hrčak ID:
325432
URI
Datum izdavanja:
27.12.2024.
Posjeta: 69 *