Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21857/yq32oh8n39

Kultura (ne)talasanja: o reprodukcijskoj funkciji kolegijalnih odnosa u ustanovama ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja

Barbara Kušević orcid id orcid.org/0000-0001-8911-3295 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Marija Bartulović orcid id orcid.org/0000-0001-5570-3406 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 313 Kb

str. 157-177

preuzimanja: 23

citiraj


Sažetak

Smještajući svoj dugogodišnji interes za različite aspekte uloge odgojno-obrazovnih djelatnika u transformaciji kulture odgojno-obrazovnih ustanova u teorijski okvir kritičke pedagogije, cilj nam je u ovome radu analizirati izazove reprodukcijske funkcije kulture (ne)talasanja u ustanovama ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja pod kojom podrazumijevamo profesionalne odnose u kojima u prvi plan bivaju stavljeni nerijetko prividna kolektivna harmonija, nepropitivanje djelovanja kolega, izbjegavanje konflikata i ekonomičan vremenski menadžment. U uvodnome dijelu analiziramo potencijal kritičke pedagogije kao okvira za promišljanje o području ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, nakon čega razmatramo različite operacionalizacije suradljivosti, kolegijalnosti i konflikta u odgojno-obrazovnim ustanovama te dajemo pregled empirijskih istraživanja koja upućuju na potencijale i ograničenja prakticiranja različitih tipova međuljudskih odnosa u njima. U središnjemu dijelu rada promišljamo o kontekstualnim odrednicama kulture (ne)talasanja specifičnima za ustanove ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja stavljajući naglasak na sve izraženiji trend profesionalizacije ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja, proces njegove školifikacije i na dimenziju orodnjenosti sustava. U zaključnome dijelu ocrtavamo tri uporišne točke za promišljanje o naslovnoj temi: polaritet usmjeravanja na kratkoročne ili dugoročne ciljeve kolektivnoga djelovanja, prioritiziranje osobnih ili kolektivnih interesa te razlikovanje funkcionalnih i disfunkcionalnih konflikata u profesionalnim odnosima.

Ključne riječi

kritička pedagogija; kolegijalnost; profesionalizam; školifikacija; orodnjenost sustava

Hrčak ID:

327154

URI

https://hrcak.srce.hr/327154

Datum izdavanja:

23.1.2025.

Posjeta: 93 *