Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31784/zvr.13.1.1

Istraživanje kretanja efikasnosti u hrvatskoj maloprodaji: Window DEA metoda

Andrea Arbula Blecich orcid id orcid.org/0000-0002-1379-6410 ; University of Rijeka, Faculty of Economics and Business, Rijeka, Croatia
Nikolina Dukić Samaržija ; University of Rijeka, Faculty of Economics and Business, Rijeka, Croatia *
Barbara Bukovac orcid id orcid.org/0009-0001-2768-0283 ; University of Rijeka, Faculty of Economics and Business, Rijeka, Croatia

* Dopisni autor.


Puni tekst: engleski pdf 963 Kb

str. 187-204

preuzimanja: 182

citiraj


Sažetak

Trgovina na malo u Republici Hrvatskoj ima značajnu ulogu u gospodarstvu, čineći oko 10,6 % BDP-a i 14 % ukupne zaposlenosti. Njegova važnost dodatno je naglašena osjetljivošću na vanjske šokove, poput pandemije COVID-19 i visoke inflacije. U ovom istraživanju korištena je Window Data Envelopment Analysis (WDEA) za procjenu efikasnosti 23 velika i vrlo velika trgovačka poduzeća u Hrvatskoj u razdoblju od 2013. do 2022., s naglaskom na utjecaj gospodarskih fluktuacija na njihovu operativnu izvedbu. Rezultati pokazuju da hrvatski trgovci posluju blizu granice efikasnosti, pri čemu je efikasnost razmjera (SE) konstantno bolja od čiste tehničke efikasnosti (PTE), što ukazuje na upravljačke i tehnološke izazove kao glavne faktore neefikasnosti. Detaljna analiza pet najvećih trgovačkih poduzeća prema prihodima pokazuje njihovu otpornost, pri čemu su neka od njih postigla potpunu efikasnost tijekom promatranog razdoblja. Posebno se ističe Tommy d. o. o., koji je pokazao dosljednu efikasnost u jadranskoj regiji zahvaljujući strateškom fokusu na male trgovine u turističkim područjima. Istovremeno, članovi Schwarz grupe, Lidl Hrvatska d. o. o. i Kaufland Hrvatska k. d., zabilježili su snažan rast prihoda i poboljšanje efikasnosti nakon 2020. godine. Rezultati ukazuju na prilagodljivost i otpornost sektora, posebno kao odgovor na poremećaje uzrokovane pandemijom. Također naglašavaju hitnu potrebu za strategijama koje će unaprijediti operativnu efikasnost, riješiti problem nedostatka radne snage te iskoristiti digitalnu transformaciju za suočavanje s rastućom konkurencijom i gospodarskim izazovima. Ovo istraživanje popunjava prazninu u literaturi o hrvatskoj maloprodaji primjenom WDEA metode za procjenu utjecaja globalnih poremećaja na efikasnost velikih trgovaca.

Ključne riječi

trgovina na malo; efikasnost; Window Data Envelopment Analysis; Republika Hrvatska

Hrčak ID:

331600

URI

https://hrcak.srce.hr/331600

Datum izdavanja:

18.6.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 382 *