Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31784/zvr.13.1.6
Istraživanje prethodnika koji pokreću namjere korištenja platformi ekonomije dijeljenja
Marina Perišić Prodan
orcid.org/0000-0003-1954-4481
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
*
Ana Čuić Tanković
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
Ljubica Pilepić Stifanich
orcid.org/0000-0003-4344-451X
; University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, Opatija, Croatia
* Dopisni autor.
Sažetak
U posljednjem desetljeću ekonomija dijeljenja doživjela je značajan rast zahvaljujući razvoju raznih digitalnih platformi. Poslovni model ekonomije dijeljenja, utemeljen na digitalnim platformama, poboljšao je način na koji pojedinci pristupaju i koriste proizvode i usluge. Svrha ovog rada je ispitati odnose između društvenih i tehnoloških čimbenika te bihevioralnih namjera korisnika platformi ekonomije dijeljenja. Strukturirani upitnik razvijen je na temelju ljestvica validiranih u prethodnim istraživanjima i korišten za istraživanje odnosa između različitih dimenzija prethodno navedenih čimbenika. Za postizanje ciljeva istraživanja, provedeno je empirijsko istraživanje pomoću strukturiranog upitnika na uzorku od 618 korisnika platformi ekonomije dijeljenja. Rezultati istraživanja sugeriraju da viša razina subjektivnih normi i povjerenja u platforme ekonomije dijeljenja vodi do više razine percipirane korisnosti i jednostavnosti korištenja. Nadalje, utvrđen je pozitivan utjecaj WOM preporuka na percipiranu jednostavnost korištenja, dok utjecaj WOM preporuka na percipiranu korisnost nije signifikantan. Osim toga, percipirana korisnost i percipirana jednostavnost korištenja imale su statistički značajan utjecaj na namjere ponašanjakoje se
ogledaju u budućoj uporabi ove tehnologije. Detaljnije razumijevanje odnosa između ovih čimbenika omogućit će pružateljima usluga bolje razumijevanje i ciljanje različitih potrošačkih segmenata te optimiziranje marketinških strategija za poticanje sudjelovanja u aktivnostima ekonomije dijeljenja. Rezultati istraživanja u ovom radu doprinose teoriji marketinga, posebice u kontekstu teorije ponašanja potrošača i socio-tehničke teorije.
Ključne riječi
platforme ekonomije dijeljenja; društveni utjecaj; TAM model; namjere korištenja
Hrčak ID:
331594
URI
Datum izdavanja:
18.6.2025.
Posjeta: 331 *