Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.32910/ep.76.3.1

Razlike i sličnosti u financijskom znanju između učenika srednjih škola u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori

Iris Lončar
Tonći Svilokos


Puni tekst: engleski pdf 356 Kb

str. 177-192

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Financijska pismenost mladih ključna je za budući gospodarski razvoj, zbog toga što ona utječe ne samo na njihovu osobnu dobrobit, već i na održivi rast društva kao cjeline. Ovo istraživanje ima za cilj utvrditi financijsku pismenost, odnosno, preciznije, njezinu sastavnu komponentu: financijsko znanje srednjoškolaca u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Ispituju se sljedeće hipoteze: (i) postoji značajan rodni disparitet u financijskom znanju u korist muškaraca, (ii) ne postoji statistički značajna razlika u razinama financijskog znanja među učenicima iz tri zemlje, bez obzira na školsku dob učenika ili izvor stjecanja financijskih znanja i (iii) učenici s radnim iskustvom i zaradom pokazuju nešto višu razinu financijskog znanja u odnosu na druge. Podaci su prikupljeni anketnim ispitivanjem 350 hrvatskih, 138 bosanskih i 102 crnogorska srednjoškolca. Istraživanje se temelji na OLS modelima za kategorizirane varijable. Rezultati ukazuju na alarmantno niske razine financijskog znanja svih sudionika, bez obzira na nacionalnost. To implicira nužnost poboljšanja obrazovnih sustava ili uvođenja alternativnih metoda financijskog obrazovanja s ciljem osposobljavanja pojedinaca kompetentnih za donošenje informiranih financijskih odluka. Istraživanje je podložno ograničenjima specifičnim za istraživanja koja se temelje na anketama, uključujući potencijalne pristranosti u podacima koje su sudionici sami procijenili i ograničenja u generaliziranju nalaza izvan uzorkovane populacije. Ovaj rad daje svoj doprinos znanstvenoj literaturi koja pokušava utvrditi razine financijskog znanja učenika srednjih škola u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, ističući zajedničke izazove i potencijalna područja za ciljanu intervenciju. Empirijski testirajući hipoteze i nudeći praktične implikacije, istraživanje doprinosi informacijskoj podlozi potrebnoj za rasprave o politikama usmjerenima k unapređenju financijskog obrazovanja strukturiranog prema potrebama mladih u različitim društveno-kulturnim kontekstima.

Ključne riječi

financijska pismenost; financijsko znanje; srednjoškolci; Hrvatska; Bosna i Hercegovina; Crna Gora

Hrčak ID:

333087

URI

https://hrcak.srce.hr/333087

Datum izdavanja:

1.7.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *