Ekonomski pregled, Vol. 76 No. 3, 2025.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.32910/ep.76.3.4
Ekonomika digitalizacije javnog parkiranja na cestama urbanih središta
Robert Maršanić
Sažetak
U ovom radu postavljeno je nekoliko ciljeva istraživanja, i to: i) istražiti financijsku održivost sustava javnog parkiranja na javnim prometnicama, ii) istražiti investicijski potencijal sustava javnog parkiranja na cesti u odnosu na procese digitalizacije javnog prometa u mirovanju, iii) analizirati i procijeniti ukupne životne troškove procesa digitalizacije javnog prometa u mirovanju te iv) na temelju rezultata prethodnih istraživanja procijeniti potrebe i mogućnosti financiranja digitalizacije javnog prometa u mirovanju u Republici Hrvatskoj. Istraživanje postojećeg financijskog stanja industrije javnog parkiranja na cesti provedeno je metodom anketiranja, odnosno prikupljanja financijskih podataka na uzorku od 39 pojedinačnih parkirnih područja kojim upravljaju javna komunalna društva. Istraživanjem je obuhvaćeno ukupno 96.296 javnih parkirnih mjesta diljem Republike Hrvatske. Rezultati istraživanja pokazali su da nedigitalizirani sustav javnog parkiranja na cesti u Republici Hrvatskoj postiže pozitivnu operativnu dobit (EBITDA) od prosječno 0,97 €/pm/d uz prosječnu stopu operativne dobiti od 49,42%. U slučaju provedbe procesa digitalizacije zbog učinaka boljeg nadzora plaćanja usluge parkiranja, EBITDA bi mogla biti prosječno od 1,01 do 1,70 €/pm/d ovisno o rasponu povećanje prihoda od prodaje usluga javnog parkiranja od 20 do 60%. Istraživanje ima ograničenja u dijelu koji se odnosi na reprezentativnost uzorka provedenih projekata digitalizacije, u naravi ugradnje senzorske infrastrukture na tlu parkirnog mjesta te podataka o rasponu povećanja prihoda uslijed boljeg nadzora plaćanja usluge parkiranja primjenom Scan-a-Car sustava. Provedeno istraživanje te rezultati istraživanja imaju važan znanstveni doprinos koji se ogledavaju u: (i) u cjelovitom i argumentiranom opisu stanja profitabilnosti javnog parkiranja na cesti u Republici Hrvatskoj (ii) okvirnim vrijednostima cijena digitalizacije uslijed koje je javnim upraviteljima uličnog parkiranja lakše i pouzdanije odlučiti o provedbi procesa digitalizacije parkiranja, (iii) ukazuje na potrebu sustavnog praćenja financijskih i društveno-ekonomskih učinaka procesa digitalizacije javnog parkiranja te (iv) daje budućim istraživačima polazne osnove za buduća obuhvatnija istraživanja.
Ključne riječi
digitalizacija; javno parkiranje; financijska održivost; investicijski potencijal; urbana središta
Hrčak ID:
333090
URI
Datum izdavanja:
1.7.2025.
Posjeta: 0 *