Bogoslovska smotra, Vol. 66 No. 2-3, 1996.
Izvorni znanstveni članak
Književni interesi - važan kriterij u izboru književnoumjetničkih i biblijskih tekstova u katehezi
Ana Gabrijela Šabić
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Problematici književnih interesa u izboru književnoumjetničkih biblijskih i izvanbiblijskih tekstova te u izboru katehetsko-komunikacijskih pristupa tim tekstovima u religioznom odgoju i katehezi, autorica prilazi u prvom redu s književnoznanstvenoga i psihološko-pedagoškoga stajališta, ali u interdisciplinarnom suodnosu s religioznopedagoškim, odnosno teološko-katehetskim pristupom. Rezultate svojega znanstvenog promišljanja temelji osobito na komparativnom proučavanju znanstveno-teorijskih i empirijskih istraživanja te na vlastitu teorijskom i empirijskom istraživanju o tim pitanjima.
U prvome dijelu ovoga rada - polazeći od temeljnih književnoteorijskih postavki - autorica naznačuje i obrazlaže četiri bitne sastavnice, odnosno četiri vrste književnih interesa: tematski interesi, vrstovni interesi, interesi za emotivne sadržaje te interesi za poetski iskaz. U drugome dijelu autorica ističe bitne razlike između starijega (razvojnopsihološki odnosno periodizacijski zatvorenoga) i novijega (interdisciplinarno utemeljenoga i periodizacijski otvorenoga) pristupa čitateljevu književnom razvoju, osobito razvoju njegovih književnih interesa. U trećemu, glavnome, dijelu podrobnije se analiziraju, teorijski imenuju i praktično artikuliraju književni interesi, osobito interesi za biblijske književnoumjetničke tekstove te narav književne komunikacije, odnosno katehetsko-metodičke interpretacije književnih tekstova u djece i predadolescenata od 1. do 8. razreda osnovne škole (tj. od 6./7. do 14./15. godine). U četvrtom dijelu autorica, među ostalim, ističe u obliku zaključnih postavki/pitanja: nije li česta nezainteresiranost za biblijske tekstove u djece i mladih zapravo plod neprimjerena izbora tih tekstova i neprimjerenih komunikacijskih pristupa u susretu s njima u religioznom odgoju i katehezi; ne pridonose li neki nedovoljno prikladni mediji (npr. neki biblijski stripovi, neke biblijske slikovnice i simplificirano prepričani biblijski tekstovi te neki crtani i igrani filmovi) površnoj komunikaciji s biblijskim tekstovima i gubljenju interesa za dubokim i životnim vjerničkim susretanjem s Biblijom;
ne bi li, usporedno s istraživanjem književnih i biblijskih interesa u vjeroučenika, jednako valjalo istraživati razvoj i trajno produbljivanje tih interesa u vjeroučitelja te animatora i predvoditelja liturgijskih i drugih molitvenih slavlja.
Ključne riječi
književni interesi; kateheza; relig. odgoj; Biblija
Hrčak ID:
32472
URI
Datum izdavanja:
28.1.1997.
Posjeta: 2.200 *