Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Distinkcija, predstavljanje i discipliniranje: promjena u ponašanju publike u opernim kućama Londona i Berlina u 19. stoljeću

Sven Oliver Müller ; Universität Bielefeld, Fakultät für Geschichtswissenschaft und Philosophie, Bielefeld, Germany


Puni tekst: njemački pdf 104 Kb

str. 167-187

preuzimanja: 1.055

citiraj


Sažetak

Dugo 19. stoljeće nije bilo samo razdoblje industrijskih i političkih revolucija. Ono je bilo i doba procvata glazbenog izvođenja i glazbenih predstavljanja. Odlazak u operu u 19. stoljeću bio je sastojni dio dokolice europske aristokracije i građanstva. Operne kuće bile su stoga važne jer su 'pokrivale' ne samo glazbenu nego i društvenu sferu. Tako je u okvirima društvenih konvencija u metropolitanskim društvima tijekom 19. stoljeća javno potvrđivanje i ocjenjivanje glazbe imalo dvostruku funkciju: s jedne je strane potvrđivalo društveni identitet putem običajne društvene prakse; s druge je pak strane praktički izrađen umjetnički ukus služio kao sredstvo distinkcije u namjeri da se zadrži i održi razdjelnice i razlike unutar društva i s ciljem samoodređenja kao pojedinca ili društvene skupine.
Članak se usredotočuje na društveni utjecaj, kulturnu praksu i političko značenje polaznika opere u Berlinu i Londonu i namjera mu je da otkrije primarne društvene i običajne funkcije glazbenih zabava analizom ponašanja publike, a ne toliko baveći se sâmom glazbom. Od posebne važnosti bio je pritom razvitak novog tipa ponašanja pri slušanju izvedbi. Članak pokazuje uz pomoć kategorija Norberta Eliasa kako se manje-više nepažljiva publika sve više disciplinirala i postupno pretvorila u drugoj polovici 19. stoljeća u "slušateljstvo" kao dio "procesa civiliziranja". Štoviše, prijenos kulturnih normi između dvaju gradova - primjerice i ponad svega, običaja slušanja u tišini i uzdignuća "apsolutne glazbe" - predstavlja u malome nastanak zajedničke europske kulture glazbe. Naglasak je na usporedbi razvitaka zajedničkih kulturnih praksi i oblika javnog predstavljanja u Europi. Stoga se priopćavanje glazbom može shvatiti kao sastojni dio nastajanja europske elitne kulture koja se pozivala na zajedničke kulturne institucije, ideale i prakse.

Ključne riječi

Hrčak ID:

32567

URI

https://hrcak.srce.hr/32567

Datum izdavanja:

15.12.2006.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.140 *