Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

ETiČKO UTEMELJIVANJE LIBERALIZMA I LIBERALNOG ODGOJA

Vladimir Vujčić ; Fakultet političkih znanosti, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 7.357 Kb

str. 167-179

preuzimanja: 969

citiraj


Sažetak

Ovaj rad raspravlja o potrebi etičkog utemeljivanja liberalizma i
liberalne koncepcije odgoja. On se uključuje u suprotstavljene
rasprave o mogućnosti povezivanja (izmirenja) liberalizma i
univerzalija(koncepcija zajedničkog dobra).Tako, primjerice,dok
J. Rawls tvrdi da se liberalna koncepcija države ne može etički
utemeljiti, jer se pravda ne može objasniti bilo kakvom općom
moralnom strukturom, J. Razističe upravo suprotno, tvrdeći daje
cilj svakog političkog djelovanja omogućiti pojedincima da slijede
valjane koncepcije dobra. Bez etičke koncepcije sloboda volje,
bez koje nema ostvarenja autonomije pojedinaca, dakle liberalne
koncepcije društva, ostaje puko iskušavanje slobode, koje
najčešće rezultira u proizvoljnosti raznih vrsta i nasiljem nad
drugima. Isto vrijedi i za liberalnu koncepciju odgoja. Bez
vrijednosnog utemeljenja liberalni odgoj samo iskušava
mogućnosti "genetskog determinizma". Riječje obiologističkom
pristupu odgoju, u kojem se cilj odgoja reducira na puki rast
pojedinca, na razvoj kao puko instiktoidno samoaktualiziranje.
Takvoj koncepciji odgoja izmiče iz vida mogućnost odgoja
pojedinca kao građanina. U pojmu građanina povezuje se
čovjekova individualna i društvena bit. Ekološka kriza razotkrilaje
značenje građanina i potrebu odgoja pojedinca kao takvog. A
odgoj građanina ne može se ni zamisliti bez univerzalija ili
koncepcija zajedničkog dobra.

Ključne riječi

Hrčak ID:

32785

URI

https://hrcak.srce.hr/32785

Datum izdavanja:

1.1.1993.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.867 *