Izvorni znanstveni članak
"Neuspjeli" unisono ili svjesno razlikovanje: pojam "heterofonije" u vokalnom izvodilaštvu sjeverne Indije
John Napier
; School of Music and Music Education, University of New South Wales, Sydney, Australia
Sažetak
Ovaj je tekst djelomice nadahnut potrebom za ispitivanjem međukulturalnih primjena glazbene terminologije. Nakon kratkog navođenja primjera za takve probleme ispitivanjem primjene termina 'drone' (trubanj) sugerira se da takvo ispitivanje može osvijetliti i naše razumijevanje vlastitih interpretativnih pretpostavki.
Ispituje se termin 'heterofonija' kako općenito tako i u uporabi pri opisivanju melodijske pratnje, ili sangata, u sjevernoindijskoj vokalnoj glazbi. Prvo se donosi uvid u rane opise heterofonije ispitivanjem nekih trajnih pretpostavki. Tada se preciznije usredotočuje na sangat, ispitujući nekoliko razlikovnih točaka između solistove melodije i pratećeg sloja za koji se kaže da predstavlja njegov odjek ('eho'). Naglašava se važnost razumijevanja glazbenih procesa te estetičkih i društveno-glazbenih čimbenika koji pomažu da se odredi sangat i koji su u njemu predstavljeni. Sugerira se da tradicionalne hijerarhijske društvene struKture koje određuju odnose među izvoditeljima i moderne analogije takvih struktura vrše pritisak na stvaranje glazbene teksture zahtijevajući točnu i podložnu imitaciju solista od strane pratitelja. Istodobno, tradicionalni društveni stavovi insistiraju na proizvodnji pratnje od strane izvoditelja pojedinca te tako osiguravaju neizbježni stupanj neslaganja. Navode se argumenti da vrijednost heterofonije kao termina leži u njegovoj postojanoj polivalentnosti i njegovoj nepreciznosti, pa da se glazbu o kojoj se ovdje radi može slušati fleksibilno: kao teksturu koja je poseban tip unisonog, ili polifonija, ili heterofonija.
Ključne riječi
Hrčak ID:
32872
URI
Datum izdavanja:
15.6.2006.
Posjeta: 1.814 *