Izvorni znanstveni članak
KORČULANSKA MOREŠKA, RUGGIERO I SPAGNOLETTA
Grozdana Marošević
; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Nakon uvodnih napomena o povijesnim, društvenim i političkim
aspektima moreški, napose onih u Hrvatskoj, te razmatranja stilskih
obilježja i uloge glazbe u mačevnim bojevnim plesovima, autorica
raspravlja o glazbi uz koju se korčulanska moreška izvodila do kraja
19. stoljeća, a čije najranije zapise sadrži tzv. Bogišićev rukopis,
nastao najkasnije 1877. U dvjema od ukupno tri melodije te
glazbene pratnje prepoznaje melodije sedamnaestostoljetnih
ruggiera i spagnolette, koje su dugotrajnošću izvođenja u kontekstu
moreške zadobile i posebna obilježja. Zaključuje da su nazivi
melodija utjecali na nazive plesnih figura korčulanske moreške
(rugier/rujer i španjoleta/španjuleta), koji su i prije bili predmetom
raspravljanja, uglavnom u kontekstu traganja za njezinim
porijeklom. Utvrdivši da je riječ o glazbi talijanske provenijencije,
koja je pristigla do Korčule tijekom 17. ili u prvoj polovini 18.
stoljeća, te uzevši u obzir višestoljetnu kulturnu i političku
povezanost Dalmacije s Venecijom, povijesne podatke o korčulanskoj
moreški i njezine koreološke sličnosti s venecijanskom
moreškom, smatra da je pretpostavka o talijanskom, odnosno
venecijanskom utjecaju vjerojatnija od one o izravnom ili
posrednom španjolskom utjecaju, koja preteže u dosadašnjim
napisima o korčulanskoj moreški i koju je šira javnost usvojila već
kao povijesnu činjenicu.
Ključne riječi
moreška; ruggiero; spagnoletta; glazba; Korčula; Hrvatska
Hrčak ID:
33132
URI
Datum izdavanja:
2.12.2002.
Posjeta: 4.224 *