Izvorni znanstveni članak
(DIJADNA) BOGINJA I DUOTEIZAM U NODILOVOJ STAROJ VJERI SRBA I HRVATA
Suzana Marjanić
orcid.org/0000-0002-6158-3006
; Insitut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Ovisno o primarnomu izvoru koji se koristi u rekonstrukciji
južnoslavenskoga panteona, tekst razmatra dvije mogućnosti
re/konstrukcije južnoslavenske boginje. Naime, Helmoldova
Chronica Slavorum kao polapsku boginju upisuje Siwu (Živa), a u
Kijevskom ljetopisu, naravno, kao ruska boginja figurira Mokoš. U
okviru navedenih dviju mogućnosti protezanja polapske/ruske
boginje (Siwa/Mokoš) na koncept južnoslavenske boginje, namjera
mi je prikazati Nodilovu re/konstrukciju južnoslavenske dijadne
(celestijalna Vida — terestijalna Živa) boginje (određenije, boginje
u kontekstu stare vjere Srba i Hrvata) u poglavlju "Sutvid i Vida"
njegova djela Stara vjera Srba i Hrvata (1885.-1890.). U
re/konstrukciju pretpostavljenoga duoteizma teoforičnoga
blizanačkoga para Vid (Svantevid) — Vida/Živa, koji ostvaruju
incestuoznu hijerogamiju, Nodilo polazi od Helmoldove Kronike,
koja se odnosi na baltičke Slavene.
Ključne riječi
Natko Nodilo; Stara vjera Srba i Hrvata; (dijadna) boginja; Vida; Živa; Mokoš
Hrčak ID:
33144
URI
Datum izdavanja:
2.12.2002.
Posjeta: 3.504 *