Izvorni znanstveni članak
ZBILJE POKLADA ISKAZANE ETNOGRAFSKIM FILMOM
Sanja Puljar D´Alessio
; Insitut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Svaki etnografski film shvaćen kao vizualni iskaz izražava, poput verbalnog iskaza,
određeno motrište o pojavi koju prikazuje. Tako različiti filmovi o istome običaju pružaju
njegove različite interpretacije, te iskazuju mnoga značenja koja mu se pripisuju. Analizom
triju filmova o lastovskome pokladu autorica u tekstu izdvaja njima iskazana značenja i
naziva ih zbiljama poklada: običajno-izvedbenom zbiljom, zbiljom etnologa,
televizijskom zbiljom i zbiljom gledateljstva. Nadalje, razumijevanje običajne izvedbe
kao sukusa svega što su gledatelji i izvođači, te sudionici na bilo kojoj razini doživljavali
tijekom njezina odvijanja, omogućuje uvrštavanje znanstvenog ili televizijskog snimanja
filmova u sastavni dio procesa pokladnih zbivanja. Izdvajanjem zbilja iz običajne i
filmske pojavnosti lastovskoga poklada, autorica opisuje nekoliko sastavnica jednoga
procesa: godišnje običajne izvedbe lastovskoga poklada, filmove snimane tijekom tih
izvedbi, te utjecaj i tumačenja gledateljstva i izvedbi i filmova na nove občajne izvedbe.
Ovime je zaokružena nedjeljiva cjelina lastovskih pokladnih događanja, čije je osnovno svojstvo primanje i odašiljanje poruka u komunikacijskom lancu koji se proteže kroz
vrijeme i medije.
Znanstveni interes za motrište ljudi istraživane kulture ili subjekata filma u ovome
se tekstu širi i na motrište filmskih stvaratelja i gledatelja, te znanstvenika koji su kao
scenaristi (ili samostalni snimatelji) prisustvovali snimanju. Svi su oni u međusobnom
dogovaranju o značenjima pridonijeli oblikovanju snimljenog događaja. Filmovi tako
postaju poprišta pregovaranja o značenjima, te time sudjeluju u gradnji sustava značenja
poklada.
Ključne riječi
etnografski film; zbilje; poklad
Hrčak ID:
33373
URI
Datum izdavanja:
4.6.2001.
Posjeta: 1.587 *