Suvremena psihologija, Vol. 3 No. 1-2, 2000.
Izvorni znanstveni članak
Implicitne teorije inteligencije ljudi različite dobi, spola i obrazovanja
Antonija Todorić
Predrag Zarevski
Sažetak
Na osam uzoraka različite dobi (ukupni N = 808), obrazovanja i spola egzemplarnom metodom i metodom prototipa provjereni su neki od tipičnih konstrukata vezanih uz implicitne teorije inteligencije. Pokazalo se da laici imaju formirane implicitne teorije inteligencije koje se ne poklapaju u potpunosti s “klasičnim”, psihometrijskim definicijama. Ove su koncepcije nešto šire, jer osim kognitivnih aspekata uključuju i čitav niz specifičnih osobina ličnosti i interpersonalnih vještina. Čini se da laici ne doživljavaju inteligenciju kao izolirani fenomen, nego kao dio ukupne ličnosti. Osnovne socio-demografske karakteristike ispitanika uvelike utječu na njihova poimanja inteligencije. Ispitanici su osobito skloni takvim definicijama po kojima se osobe obilježja sličnih njihovima smatraju inteligentnima. Sukladno većini istraživanja u zapadnim zemljama i u ovom je istraživanju potvrđen stereotip o Einsteinu kao prototipu visokointeligentne osobe.
Ključne riječi
Implicitne teorije inteligencije; metoda prototipa; egzemplarni pristup
Hrčak ID:
3194
URI
Datum izdavanja:
15.12.2000.
Posjeta: 2.185 *