Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

"Druga strana autoceste Zagreb – Rijeka": sociogeografske implikacije u brdsko-planinskoj ruralnoj periferiji Hrvatske

Aleksandar LUKIĆ orcid id orcid.org/0000-0002-7884-5818 ; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Vuk Tvrtko OPAČIĆ orcid id orcid.org/0000-0001-9483-3609 ; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Ivan ZUPANC orcid id orcid.org/0000-0003-2926-4803 ; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb


Puni tekst: engleski pdf 27.867 Kb

str. 153-173

preuzimanja: 1.047

citiraj


Sažetak

Hrvatska je od sredine 1990-ih postala jedno od najvećih
autocestovnih gradilišta u Europi. Uz nesumnjivo mnoge
pozitivne efekte autocesta, postoje i negativni utjecaji, koji na
prvi pogled nisu toliko vidljivi. Jedan od njih svakako je i
skretanje prometa s prethodno najčešćih prometnih pravaca.
Cilj istraživanja bio je utvrditi sociogeografske implikacije
otvaranja autoceste Zagreb – Rijeka u središnjem dijelu
Gorskog kotara. Istraživali smo naselja uz staru cestu Zagreb
– Rijeka za koja smo ošekivali da su doživjela ekonomsko
nazadovanje te Fužine, primjer naselja uz novi autocestovni
čvor, koje je doživjelo prosperitet nakon otvaranja autoceste.
Temeljni dio istraživanja počiva na terenskom radu –
kartiranju, anketiranju poduzetnika i lokalnoga stanovništva
te intervjuiranju predstavnika lokalnih vlasti. Najvažniji
zaključci ovoga istraživanja jesu: Očito smanjenje prometa
na staroj cesti izrazito se negativno odrazilo na uslužne
djelatnosti, nekada egzistencijalnu granu lokalnih ekonomija
naselja uz Lujzijanu. Autocesta je potaknula stvaranje novih
regionalnih dispariteta unutar Gorskog kotara, što potvrđuju
odgovori ispitanika u Severinu na Kupi i u Fužinama. Ona
je, s jedne strane, "bacila u sjenu" nekad vodeći razvojni
pravac Gorskog kotara, a s druge je otvorila svjetlije
perspektive naseljima u blizini njezinih čvorova. Strategije
preživljavanja u krajevima i prirodno i društveno ograničenih
uvjeta razvoja moraju sadržavati širi spektar nosivih
djelatnosti i vrednovati sve dostupne razvojne resurse, a ne
samo kratkoročno najprofitabilnije.

Ključne riječi

autocesta; brdsko-planinska područja; gospodarski razvoj; ruralni razvoj; Gorski kotar; Hrvatska

Hrčak ID:

37184

URI

https://hrcak.srce.hr/37184

Datum izdavanja:

30.4.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.454 *