Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Što je medijska pismenost?

Maja Žitinski ; Sveučilište u Dubrovniku, Dubrovnik, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 157 Kb

str. 233-245

preuzimanja: 2.658

citiraj


Sažetak

Većina novinara gleda na svijet kao na polje u kojemu će naći priču. Premda mnogo znaju o dnevnim zahtjevima posla, ako dopuste da im priča dobije komunikacijski obrazac tipa “dobitnik-gubitnik”, čitatelju neće uspjeti prenijeti poruku o tomu što znači živjeti istinu iz motrišta suprotne strane. Izići na kraj s komunikacijskim stilom “dobitnik-gubitnik” ne znači da moramo potisnuti vlastite različitosti. Naprotiv, cijeniti čitatelja, željeti mu ponuditi nešto vrijedno, informirati ga i zaštititi znači preuzeti odgovornost za sve što će iz pročitanoga primiti. Specifičan način na koji mediji oblikuju naše stavove utječe na naše ponašanje. Medijska pismenost ne treba postati osobinom samo korisnika medijske poruke; razina medijske pismenosti novinara i izvjestitelja ovisna je o tome koliko promoviraju odgovoran građanski mentalitet (postojan s autoritetom vlasti). Referat istražuje kako se daljnja prosudba o toj temi odnosi upravo na medije jer su oni najvažniji aspekti definicije medijske pismenosti. Očito je, medijska pismenost se ne odnosi samo na termine defenzivnoga mehanizma, čiji bi zadatak bio građane štititi od indoktrinacije i manipulacije. Priznanje važnosti medijske pismenosti otkriva snagu građanske osobne i kolektivne moći u svjetlu prava javnosti na informaciju u okolnostima u kojima svi mediji nemaju isti utjecaj na javnost. S obzirom da kontekst megamedijskoga nadzora nad medijima ima sveobuhvatan utjecaj na javnost, implikacija takve realnosti dovodi do osiromašenja vijesti. Zbog toga umijeće organizacije i izražavanja ideja koje stoje u pozadini vijesti postaje najvažnijom od svih vještina koje čovjek uopće može imati. Zato se dobri novinari i komentatori osobito trude ne prestati voditi brigu o čitatelju u trenutku kad su priča ili izvještaj dovršeni.

Ključne riječi

medijska pismenost; medijski realizam; komunikacijska vjerodostojnost; interaktivnost; defenzivna svrha; proaktivna svrha

Hrčak ID:

37272

URI

https://hrcak.srce.hr/37272

Datum izdavanja:

9.6.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 8.011 *