Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Mistika u svijetu i vremenu

Milan Špehar ; Katolički bogoslovni fakultet u Rijeci, Sveučilište u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 1.447 Kb

str. 207-229

preuzimanja: 864

citiraj


Sažetak

Stoljećima potiskivana i stiskana u samostanske zidine, iz
kojih Je ipak nalazila izlaza, mistika Je riječ koja se danas susreće
u svim porama ljudskoga življenja i djelovanja, tako da već
ponegdje možemo govoriti o inflaciji mistike i mističnoga iskustva.
Zato treba najprije razlučiti što mistika jest, a što nije. Prije svega,
ona nije 'fuga mundi" - bijeg od svijeta. Kao što kršćanstvo živi u
svijetu, tako i mistika u njemu živi. Ona je u svijetu u punom smislu
riječi - kad je govor o kršćanskoj mistici - "euharistija poslije
euharistije, na stoje naglasak već odavno stavljao Ivan Zlatousti.
Mistično je iskustvo, dakle, življenje punine života, življenje iz
punine ljudskosti. Zato se mistika ne može nigdje drugdje živjeti
nego u svijetu. Mistika je Rahnerov "očovječeni čovjek",
nepomiješano ljudsko i božansko u čovjeku. Mistično iskustvo nije
jedino kršćansko autentično iskustvo. Kršćanski život i život
mistike ne razlikuju se po sadržaju, nego po načinu i intenzitetu
iskustva. Mistika prožima ljudsku svakodnevicu. Za Chardina ona
je ekstaza u svijetu znanosti i stvorenja. Njegovaje mistika mistika
"kozmičkoga Krista", mistika radosti radi toga što čovjek smije biti
sustvaratelj ovoga svijeta čije stvaranje još uvijek traje. U
sustvaranju svijeta čovjek doživljava svoje preobraženje; ono se
sastoji u "silaženju s brda". Ona nije samo služenje, ona je više
slavljenje kroz služenje. Ch. Bernard govori o apostolskoj mistici,
naglašavajući pritom da nije svaki apostolski rad i svaka kateheza ujedno i mistika. Mistika je sjedinjenje s voljom Božjom,
a ona se najbolje manifestira u osobnom suosjećanju bratove
radosti i nade, žalosti i tjeskobe. Zato je ona življenje umiranja i
rađanja, Božje nazočnosti i odsutnosti. Kroz mistiku ne dolazi se
do nirvane, nego do osjećaja daje takvom čovjeku svejedno, tj.
sve ulazi u jedno mistično iskustvo koje je u biti iskustvo
zajedništva. Rahnerova "teologija ili mistika oslobođenja" u mistici
ide od življenja osobnoga unutarnjega oslobođenja od svih
egoizama. To je unutarnja revolucija koju čovjek sam proživljava
da bi je predao na mistagoški i katehetski način drugima. Zato
mistika živi u svakom svijetu i vremenu.

Ključne riječi

mistika; fuga mundi; euharistija poslije euharistije; očovječeni čovjek; sustvaranje; ekstaza; preobraženje; mistika oslobođenja; mistagogija; kateheza; apostolat

Hrčak ID:

38723

URI

https://hrcak.srce.hr/38723

Datum izdavanja:

21.6.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.231 *