Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

POZORNICA KAO MJESTO IZAZOVA INTEGRACIJE

Ivana Katarinčić ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Iva Niemčić ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska
Tvrtko Zebec orcid id orcid.org/0000-0002-9222-5340 ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 4.120 Kb

str. 77-107

preuzimanja: 1.413

citiraj


Sažetak

Pozornica je jedinstveno javno mjesto na kojem se prenose brojne različite poruke, mjesto na kojem su društvene i kulturne razlike očite. Na primjerima glazbe i plesa raspravlja se o glazbenoj i/ili političkoj sceni, o različitim načinima integracije, a pozornica se interpretira kao prostor na kojem su polja napetosti očita kao binarne opozicije (zajedničko – pojedinačno; globalno – lokalno; visoka tradicija – niska tradicija). Propituju se mnogostruke strategije izvođača i izvedba kao način komunikacije u kojoj su izvođači posebno odgovorni pred publikom, ne samo zbog sadržaja poruke nego i zbog načina na koji to čine. Usporedbom triju studija pokušavaju se otkriti rezultati (ne)svjesnih miješanja oblika, stilova i načina izražavanja kao posljedice procesa standardizacije, purifikacije i homogenizacije i usto se nastoje pokazati vidljivi i nevidljivi, odnosno, očiti i skriveni koraci tih akcija.
Kako se pojedina lokalna zajednica može predstavljati modelom koji je stvorio stručnjak – etnokoreolog kao autoritet, koliko taj model prati njihov način života i simboliku te kako odgovara modelima i kanonima scenskog prikazivanja folklora; kako komunicira sa širom publikom na nacionalnoj ili međunarodnoj razini te kako danas interpretiramo njihov izbor? O tome Iva Niemčić raspravlja na primjeru pokladarskog kola s Lastova. Prikazujući kako je polka prihvaćena u nas kroz povijest, Tvrtko Zebec otkriva i kako je potresujka, kao tradicijski ples Kastavštine i lokalna inačica polke, postala popularna među mladima u Hrvatskom primorju i Istri kao širemu lokalnom prostoru te kako povezuje lokalni i globalni kontekst kazališnom predstavom Potresujkom po Čehovu. Ivana Katarinačić pak otkriva kako se plesovi različitih kultura i podrijetla mijenjaju i stapaju u standardizirane oblike na globalnoj razini, kako istodobno postaju sportski i natjecateljski te odnedavno mnogo popularniji zahvaljujući
medijskoj prezentaciji u velikom televizijskom showu te kako se zajednica sportskih plesača snalazi u izazovima integracije sa širom zajednicom.

Ključne riječi

pozornica; ples; etnografija; integracija; globalno/lokalno

Hrčak ID:

39156

URI

https://hrcak.srce.hr/39156

Datum izdavanja:

30.6.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.964 *