Izvorni znanstveni članak
Obitelj u globalnom selu
Juraj Mirko Mataušić
; KKatolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Mediji se danas aktivno uključuju u obiteljske procese i interakcije, a osobito na tri područja: u organizaciji obiteljskog dnevnog reda, u odnosu između djece i roditelja te u stvaranju izvanobiteljskih odnosa. Posebno je značajno da su se uvelike
ubacili u proces prenošenja vrednota, koji više ne funkcionira kao nekad kad su zajedno živjele tri ili više generacija. Predškolska djeca gledaju televiziju u skladu s dnevnim ritmom i s njima roditelji imaju najmanje problema, ali je vrlo važno da ih uvode u razumijevanje televizije i prate ih u njihovom doživljavanju programa. Još više brige trebaju školska djeca, koja rado razgovaraju s roditeljima o dojmovima iz medija, kad ovi to hoće i znaju; inače uglavnom svoja iskustva i doživljaje dijele s vršnjacima. Istraživanja pokazuju da upotreba medija, posebno televizije, ovisi i o tipu obitelji. Najmanje problema imaju obitelji s oba roditelja i jednim ili dvoje djece te drže sve pod kontrolom, a brojne obitelji se često teško nose i sa samim dnevnim redom, kao i sa željama i zahtjevima djece. Najteže je samohranim majkama koje puno izbivaju iz doma pa djecu moraju ostavljati samu s medijima.
Kako razvoj mlade osobe, njezina duševna stabilnost, socijalna uklopljenost i duhovno sazrijevanje bitno ovise o obitelji, društvo i Crkva trebaju tom pitanju posvetiti mnogo veću pažnju nego dosada. Kao odgovor na te probleme i izazove, potrebno je omogućiti stjecanje medijske pismenosti i kompetencije, počevši od predškolske dobi, i nastaviti cijeli život. U tome se treba angažirati država preko svojih obrazovnih i odgojnih institucija, ali i sama obitelj, koja treba stvoriti pretpostavke za sustav javnoga školstva, i pratiti ga. Crkva također, preko svoga udjela u javnom školstvu, kao i putem župnoga vjeronauka i naobrazbe odraslih može dati svoj prinos, posvećujući posebnu pažnju mladim obiteljima. Nastojeći da svojim službenicima omogući medijsku pismenost i kompetenciju, može uvelike poboljšati svoju pastoralnu ponudu.
Ključne riječi
Mediji; multimedija; obitelj; djeca; medijska pismenost i kompetencija; religija i Crkva
Hrčak ID:
40139
URI
Datum izdavanja:
15.9.2005.
Posjeta: 3.873 *