Izvorni znanstveni članak
Vrijednosne orijentacije menadžera i njihove percepcije znanosti
Branka Golub
orcid.org/0000-0002-3793-8460
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Znanost je danas moćna i respektirajuća poluga u iznalaženjima društvenih i gospodarskih odgovora na probleme i potrebe suvremenoga čovjeka. Stoga je važno znati što o njoj misle relevantni društveni akteri poput javnosti i pozicioniranih
društvenih grupa – znanstvenici, političari ili menadžeri. Odabir menadžera uslijedio je logikom izbora najmanje propitanoga društvenog čimbenika kojem je, kao elitnoj profesionalnoj grupaciji, namijenjena ujedno i društvena uloga provođenja i realizacije (znanstvenih) ideja u (korisnu) stvarnost. Empirijski podaci, prikupljeni 2004. godine na dostupnom uzorku hrvatskih topmenadžera (212), ukazuju da menadžerske percepcije spoznajne i društvene uloge znanosti ne isključuju, unatoč visokoj zastupljenosti epistemološkoga realizma (pozitivizma), te optimističnoga ili neutralnoga stava, određenu dozu skepse prema mogućnostima i dosezima znanosti koja se iskazala kroz epistemološki relativizam,
te rezervirani stav glede implikacija znanosti na sveukupan život suvremenoga čovjeka. Relativna socioprofesionalna homogenost menadžera upućivala je da se razlike u percepcijama znanosti ne mogu objasniti socijalnim profilom menadžera. Stoga je njihovo različito poimanje spoznajnih i socijalnih dimenzija znanosti dovedeno u vezu s vrijednosnim prosuđivanjem koje se, na temelju 35 vrijednosnih iskaza, iskristaliziralo u tri obrasca općih vrijednosnih orijentacija. Vrijednosno prosuđivanje znanosti posebno je naglašeno u vezi liberalno-kozmopolitskoga svjetonazora s optimizmom u sferi socijalnih i ekoloških reperkusija znanosti, te u netipičnom menadžerskom obrascu gdje su se vrednote krutoga tradicionalizma s primjesama etnocentričnosti reflektirale na skeptičan stav prema znanosti.
Ključne riječi
znanost; percepcije znanosti; vrijednosne orijentacije; industrijska kultura; menadžeri
Hrčak ID:
41694
URI
Datum izdavanja:
21.10.2009.
Posjeta: 2.280 *