Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

POVEZANOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA UČENIKA SA STRAHOM OD ŠKOLE I IZLOŽENOSTI NASILJU OD STRANE VRŠNJAKA U ŠKOLSKOM OKRUŽENJU

Andreja BRAJŠA-ŽGANEC orcid id orcid.org/0000-0003-0846-6297 ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marina KOTRLA TOPIĆ ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Zora RABOTEG-ŠARIĆ ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 262 Kb

str. 717-738

preuzimanja: 2.864

citiraj


Sažetak

Cilj ovog istraživanja bio je ispitati u kojoj su mjeri strah od škole
i izloženost nasilju od vršnjaka prisutni kod učenika viših razreda
osnovne škole te provjeriti postoje li razlike u izraženosti ovih pojava
s obzirom na dob i spol učenika, kao i ispitati povezanost
obilježja učenika, poput njihova spola, dobi, samopoštovanja te
socijalnih i organizacijskih vještina, sa strahom od škole i izloženosti
nasilju od vršnjaka. U istraživanju je sudjelovalo 4999 učenika
viših razreda (od 5. do 8.) iz 49 hrvatskih osnovnih škola.
Pronađene dobne i spolne razlike u ova dva kriterija pokazuju
kako djevojčice te stariji učenici i učenice procjenjuju češću prisutnost
straha od škole, dok dječaci te mlađi učenici i učenice viših
razreda osnovne škole procjenjuju da su češće izloženi nasilju
svojih vršnjaka. Strah od škole u najvećoj mjeri osjećaju starije
djevojčice, dok su vršnjačkom nasilju najčešće izloženi mlađi dječaci.
Jedini je značajni prediktor straha od škole samopoštovanje
učenika, dok se izloženost nasilju vršnjaka može predvidjeti na
temelju samopoštovanja i socijalnih vještina. Osim što samopouzdaniji
učenici osjećaju manje straha od škole, oni su, uz učenike
s boljim socijalnim vještinama, manje izloženi nasilju vršnjaka.
Moguća praktična primjena rezultata razmatra se u smjeru
potrebe razvoja preventivnih programa u školskom okruženju.

Ključne riječi

strah od škole; nasilje od vršnjaka; samopoštovanje; socijalne vještine; organizacijske vještine

Hrčak ID:

42594

URI

https://hrcak.srce.hr/42594

Datum izdavanja:

30.10.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 6.125 *