Kineziologija, Vol. 37 No. 1., 2005.
Prethodno priopćenje
Interes za sportske aktivnosti učenika prvih razreda srednje škole u razdoblju od 1995. do 2001. godine
Andrzej Rokita
Sažetak
Uvod
Čini se da socijalne i ekonomske promjene u zemlji, kao i važna sportska postignuća o kojima se govori i koja se populariziraju u medijima (radio, novine, televizija), mogu značajno utjecati na interese ljudi. Stoga smo odlučili utvrditi interes za sportske aktivnosti učenika i učenica srednje škole na temelju niza mjerenja u razdoblju do 1995. do 2001. godine te ispitati mijenja li se interes za sport kroz godine. Proučavajući literaturu iz ovog područja nismo naišli na radove koji bi obrađivali takve promjene interesa. To je razlog zbog kojega je autor poduzeo istraživanje koje je kombinacija transverzalnoga i longitudinalnog pristupa (1995. - 2001., 7 generacija učenika). Pokušao je utvrditi postoji li tendencija promjene interesa za sportske aktivnosti na uzorku učenika unutar odabranih godina, a pretpostavio je da će se interesi učenika za sportske aktivnosti mijenjati od mjerenja do mjerenja.
Metode
Za prikupljanje podataka autor se koristio metodom dijagnostičkog mjerenja i upitnikom pod naslovom Moji omiljeni oblici sportskih aktivnosti koje bih volio uvježbavati na nastavi tjelesnog odgoja (Ro-kita, 1998). Mjerenje je provedeno u sedam uzastopnih godina, uvijek u prvom razredu, na prvom satu nastave tjelesnog odgoja. Utvrđen je interes za sportske aktivnosti kod 1.693 učenika (906 dje-vojčica, 787 dječaka), prvih razreda srednje škole br. 7 iz Wrocława kroz sedam godina.
Rezultati i rasprava
Na temelju rezultata Hi-kvadrat testa potvrđena je hipoteza o nezavisnosti interesa za sportske aktivnosti učenika prvog razreda srednje škole s obzirm na spol i s obzirom na godinu u kojoj je provedeno mjerenje. Pokazalo se da je godina prikupljanja podataka statistički značajno utjecala na odabir 7 omiljenih sportskih aktivnosti kod učenika, dok za preostalih 14 taj utjecaj generacije nije potvrđen. Vidljivo je lagano povećanje interesa dječaka za košarku, rukomet i igru prstenova, dok je pad interesa zabilježen za odbojku, badminton i tjelograditeljstvo (body building). Unutar ispitivanih sedam godina (1995. - 2001.), dječaci su uvijek pokazivali najveći interes za košarku (66-84%). Više od 60% učeničkih interesa za sport otpada na nogomet (63-73%). Osim toga, dječaci su ponajviše bili zaintere-sirani za plivanje (48-66%) i stolni tenis (39-53%). Najmanje popularnim sportovima za ovaj uzorak ispitanika pokazali su se gimnastika, (2-6%), igra prstenova (2-10%), ples (3-10%) i rolanje (3-12%) (tablica 2). Rezultati su također pokazali da postoji statistički značajan utjecaj godine ispitivanja na odabir 12 omiljenih kretnih aktivnosti kod učenica (nogomet, gimnastika, tenis, jahanje, badminton, igra prstenova, rolanje, ples, judo/karate, vožnja bicikla i još neki sportovi koji nisu bili navedeni u upitniku), dok kod 9 preostalih sportova iz upitnika taj utjecaj nije potvrđen. Vidljivo je da postoji jasan porast interesa učenica za vožnju bickla. Zabilježen je i lagani pad interesa kod djevojaka za nogomet, gimnastiku, tenis, badminton, judo/karate, ples, skijanje, jahanje, rolanje, streljaštvo i ostale oblike kretnih aktivnosti koje nisu bile navedene u upitniku. Unutar ispitivanih sedam godina djevojke su od svih sportova uvijek najviše izabirale plivanje (69-80% djevojaka iz uzorka). Više od 50% interesa učenica bilo je usmjereno na odbojku (62-74%) i košarku (56-66 %). Osim toga, djevojke su bile zainteresirane i za klizanje, skijanje i jahanje. Najmanje popularnim sportovima djevojke su ocijenile: igru prstenova (3-19%), tjelograditeljstvo (5-12%) i ostale sportove koji nisu bili navedeni u upitniku (tablica 2).
Usporedba iskazanih interese učenika i učenica otkriva da su i jedni i drugi najviše zainteresirani za košarku i odbojku. Rastuća popularnost timskih sportova, prema mišljenju autora, može biti posljedica toga da ti sportovi pružaju puno mogućnosti za natjecanje, za provjeru vlastitih vještina u varijabilnim situacijama igre, ali i za doživljavanje emocija koje ju prate.
Uzimajući u obzir praktične implikacije ovog istraživanja, s velikim oprezom autor zaključuje da utvrđivanje interesa za sport kod srednjoškolaca ima svoju svrhu. Zadovoljavanjem interesa učenika za sport na nastavi tjelesnog odgoja, što je autor i provodio u praksi (Rokita, 1998, 1999), moguće je pozitivno djelovati na motivaciju mladih ljudi za sport, što se onda odražava i šire, na njihove životne potrebe.
Zaključak
Dobiveni su rezultati potvrdili početne hipoteze - interesi učenika prvih razreda srednjih škola za sportske aktivnosti mijenjali su se iz generacije u generaciju u razdoblju od sedam godina (1995. - 2001.). Zamjećuje se lagani porast interesa za košarku, rukomet i igru prstenova kod dječaka, dok opada interes za odbojku, badminton i tjelogradisteljstvo. Kod djevojčica je vidljivo povećanje interesa za nogomet, gimnastiku, tenis, badminton, igru prstenova, judo/karate i još neke oblike kretnih aktivnosti, dok interes opada za skijanje, jahanje, rolanje i streljaštvo.
Ključne riječi
Hrčak ID:
4144
URI
Datum izdavanja:
1.7.2005.
Posjeta: 3.580 *