Kineziologija, Vol. 36 No. 1., 2004.
Izvorni znanstveni članak
Razina motoričkih sposobnosti sedmogodišnjih početnica izravno utječe na kvalitetu izvedbe skokova u ritmičkoj gimnastici
Đurđica Miletić
Damir Sekulić
Jasenka Wolf-Cvitak
Sažetak
Uvod Skokovi su osnovna skupina elemenata tijelom u ritmičkoj gimnastici. Može se pretpostaviti da je dobro izvođenje skokova na svim težinskim razinama preduvjet za postizanje dobrih rezultata ritmičarki. Ackerman (1988) pretpostavlja da su opće motoričke sposobnosti presudne za izvedbu skokova na prvom stupnju usvajanja znanja iz ritmičke gimnastike (RG). Osnovni cilj ovog istraživanja je kanoničkom korelacijskom analizom utvrditi utjecaj motoričkih sposobnosti na uspjeh u izvođenju skokova kod početnica u RG. Metode Istraživanje je provedeno na uzorku od 55 sedmogodišnjih početnica u ritmičkoj gimnastici (prva godina vježbanja). Primijenjeno je 12 motoričkih testova koji pokrivaju područje latentnih kretnih i energetskih dimenzija za koje se pretpostavlja da su nazočne i u ritmičkoj gimnastici. Odabrani su sljedeći motorički testovi: (1) poligon natraške; (2) koraci u stranu; (3) taping rukom; (4) taping nogom; (5) skok u vis - Sargent; (6) bacanje medicinke iz ležanja; (7) broj podizanja trupa iz ležanja na leđima u minuti; (8) broj čučnjeva u minuti; (9) pretklon raznožno; (10) visoko prednoženje desnom nogom iz ležanja (mjereno u stupnjevima); (11) visoko prednoženje lijevom nogom iz ležanja (mjereno u stupnjevima) i (12) ritmičko bubnjanje. Za procjenu izvedbe skokova u ritmičkoj gimnastici odabrano je devet skokova bez sprave i sa spravom (težine razine A prema bodovnom pravilniku iz 2001. g.), primjerenih za početnice u ritmičkoj gimnastici: (1) kozački skok (bez sprave); (2) jelenji skok (bez sprave); (3) daleko-visoki skok (bez sprave); (4) trčeći koraci i skok škare kroz otvorenu vijaču okretanjem naprijed; (5) kruženje presavijenom vijačom u jednoj ruci, (6) kozački skok; bacanje i hvatanje lopte, (7) jelenji skok - prolaz kroz obruč, (8) kozački skok i kruženje čunjevima, (9) jelenji skok, kruženje trakom i daleko-visoki skok. Uspjeh u izvođenju skokova procijenili su eksperti na temelju promatranja videozapisa. Pet sudaca neovisno je procjenjivalo uspješ-nost ritmičarki u svakom testu na Likertovoj ljestvici od pet stupnjeva. Povezanost motoričkih sposobnosti ritmičarki početnica s uspjehom u izvođenju skokova utvrđena je kanoničkom korelacijskom analizom. Rezultati, rasprava i zaključak Svi primijenjeni testovi za procjenu uspješnosti u izvođenju skokova sa spravama i bez njih imaju zadovoljavajuće vrijednosti objektivnosti (tablica 2), što ukazuje na objektivno ocjenjivanje i slaganje sudaca. Budući da su se provjeravala samo znanja osnovnih skokova (težina razine A) te osnovne tehnike spravama, možemo pretpostaviti da djevojčice u početnoj fazi učenja osnovnih elemenata iz ritmičke gimnastike najteže usvajaju daleko-visoki skok te skokove povezane s izbacivanjem sprave (lopte). Dobro izvođenje daleko-visokog skoka zahtijeva, osim eksplozivne snage, i najviši stupanj fleksibilnosti nogu, koja se kod početnica još uvijek nije razvila do razine dostatne za kvalitetno izvođenje daleko-visokog skoka. Kanoničkom korelacijskom analizom utvrđena je povezanost između rezultata motoričkih testova i izvođenja skokova u ritmičkoj gimnastici. Prema rezultatima linearne korelacijske i kanoničke korelacijske analize, koordinacija (osobito koordinacija u ritmu) te snaga (osobito eksplozivna snaga nogu) doprinose postizanju boljih rezultata u izvođenju skokova kod početnica u ritmičkoj gimnastici. Premda je bio očekivan, utjecaj fleksibilnosti na skokove u ritmičkoj gimnastici nije utvrđen. Prema predstavljenim rezultatima, sposobnost za motoričko učenje skokova u ritmičkoj gimnastici osobito je uvjetovana koordinacijom. Osim koordinacije, boljem izvođenju skokova doprinosi i eksplozivna snaga nogu. Autori pretpostavljaju da eksplozivna snaga nogu doprinosi izvođenju visokih skokova te tako omogućuje veću amplitudu pokreta.
Ključne riječi
Hrčak ID:
4219
URI
Datum izdavanja:
28.6.2004.
Posjeta: 5.464 *