Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

OD ŽENSKOG K MUŠKOM - OD MUŠKOG K ŽENSKOM: "TREĆI SPOL" U GLAZBENOM ŽIVOTU ROMA NA KOSOVU

Svanibor Pettan ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 56 Kb

str. 311-324

preuzimanja: 460

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 579 Kb

str. 324-324

preuzimanja: 1.709

citiraj


Sažetak

Kao što mnogi radovi slavljenice Dunje Rihtman-Auguštin upućuju na nove tematske sklopove, tako i ovaj tekst upućuje na istraživanje umnogome zapostavljene uloge glazbenika koji na poseban način povezuju ženske i muške glazbene i kulturne sfere. Štoviše, romski glazbenici, o kojima je u članku riječ, uspjeli su upravo zahvaljujući tom povezivanju kreirati moderni glazbeni žanr talava, koji u ranim 1990-ima predstavlja najizrazitiju odrednicu specifičnoga glazbenog identiteta Roma na Kosovu. Kao navodni homoseksualci, ovi su glazbenici, za razliku od drugih muškaraca, pristupili ženskome glazbenom repertoaru i načinu izvođenja, te su, usvajajući i mijenjajući značajke ženskog izraza, ostvarili novu kakvoću, što su je potom prihvatili i muški glazbenici koje općinstvo ne povezuje s homoseksualnošću. Raznovrsnost ženskog izraza (pjevanje dviju pjevačica uz okvirne bubnjeve - defove) reducirana je prilikom prenošenja u novi medij (pjevanje muškog solista uz ozvučeni ansambl), ističući u prvi plan improvizirani tekst i plesni ritam. Nasuprot stanovitoj profesionalnoj rezerviranosti muškaraca, napose instrumentalista, prema ovom žanru, žene su ga zdušno prihvatile, te talava doživljavaju kao potvrdu prelaska "njihove" glazbe iz privatne u javnu sferu.

Ključne riječi

Hrčak ID:

45099

URI

https://hrcak.srce.hr/45099

Datum izdavanja:

19.12.1996.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.119 *