Original scientific paper
NEKE KARAKTERISTIKE DOŽIVLJAJNIH ASPEKATA POJMOVA «DOBAR», «LOŠ» I «ZAO» KOD PREDŠKOLSKE DJECE
Zvjezdana Veselinović
; Djhečji vrtić "Maslačak", Zagreb
Joško Sindik
; Dječji vrtić "Trnoružica" i Dječji vrtić "Maksimir", Zagreb
Abstract
Pojmovi «dobar», «loš» i «zao», često predstavljaju bitnu osnovicu moralnog razvoja djeteta. Kod djece predškolske dobi, doživljaj ovih pojmova ovisi o karakteris¬tikama kognitivnog i emocionalnog, te socijalnog razvoja djeteta. Međutim, značajnu ulogu u formiranju djetetovog doživljaja ovih pojmova imaju osobe koje dijete odgaja¬ju: roditelji, članovi uže obitelji i rodbine, te odgojitelji u dječjem vrtiću.
Osnovni cilj ovog rada je utvrđivanje karakteristika djetetovog doživljaja poj¬mova «dobar», «loš» i «zao», s aspekta karakteristika i ponašanja osoba koje se mogu opisati tim pojmovima. Ispitano je 52 djece iz DV «Maslačak» u Zaprešiću, starije vr¬tićke dobi (5,5 do 7 godina), koji su redoviti polaznici vrtića. Primijenjen je Upitnik SERGIOLEONE s 156 varijabli istraživanja opisuju karakteristike osoba te ponašanja koja se mogu opisati pridjevima DOBAR LOŠ ZAO. Metoda obrade podataka: aritme¬tičke sredine i standardne devijacije, ANOVA, Pearsonove korelacije.
Svi pojmovi se općenito više definiraju afirmativno (dakle, ne kroz negaciju), te na temelju aktivnosti. Međutim, pronađene su statistički značajne razlike u doživlja¬ju pojmova «dobar», «loš» i «zao». Najveća razlika je redovito pronađena između do¬življaja pojmova DOBAR i ZAO, dok je status pojma LOŠ katkad bliskiji DOBAR, a kat¬kad ZAO. Premda istraživanje ima ograničenja u mogućnosti generalizacije, da se za¬ključiti sljedeće: (1) postoji značajna razlika u doživljaju pojmova «dobar», «loš» i «zao», kod djece predškolske dobi; (2) dječaci i djevojčice podjednako doživljavaju te pojmove; (3) ovi pojmovi su još nedovoljno jasno definirani kod predškolske djece.
Keywords
moralni razvoj; pojmovi; doživljaj; predškolski; djeca
Hrčak ID:
45743
URI
Publication date:
18.11.2009.
Visits: 4.037 *