Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Andreisove nacionalne odrednice pri kreiranju imaginarnog muzeja hrvatske glazbe

Zdravko Blažeković orcid id orcid.org/0000-0002-6713-4033 ; The Graduate Center, City University of New York, New York, SAD


Puni tekst: hrvatski pdf 108 Kb

str. 67-88

preuzimanja: 795

citiraj


Sažetak

Josip Andreis je kanon za svoju Povijest hrvatske glazbe kreirao pod dvojakim utjecajem naslijeđa historiografskih ideja koje sežu unatrag do Franje Ks. Kuhača, te političkog okružja multinacionalne i komunističke Jugoslavije. Njegov muzej povijesti hrvatske glazbe predstavlja skladatelje hrvatskog i stranog podrijetla u Hrvatskoj, te skladatelje hrvatskog podrijetla aktivne u drugim europskim središtima. U njihovom predstavljanju se oslonio na postojeću literaturu, slijedeći formirane modele bez reinterpretiranja periodizacije hrvatske glazbe.
Povijesnu priču je Andreis konstruirao kao neprekinuti niz umjetničkih vrhunaca koji je išao jedinstvenom i jednosmjernom linijom od renesansnih i baroknih skladatelja u urbanism centrima Dalmacije, i nastavio sa skladateljima 19. stoljeća u sjevernoj Hrvatskoj. Uzevši Vatroslava Lisinskog i Narodni preporod kao ishodište sjevernohrvatske glazbe 19. stoljeća, on je previdio predstaviti specifičnosti klasičnog stila koji se ovdje razvio u kasnom 18. i početkom 19. stoljeća. Pod utjecajem ideologije o hrvatskom nacionalnom stilu te u situaciji nedefiniranih graničnih odnosa s Italijom, glazbeni život Dalmacije i Istre u 19. stoljeću je prikazao površno, bez predstavljanja ovdašnjih skladatelja talijanskog podrijetla. Jednako je izostavio spomenuti srpske skladatelje koji su djelovali u Hrvatskoj, te suvremene skladatelje crkvene glazbe.

Ključne riječi

glazba; Josip Andreis; povijest hrvatske glazbe; historiografija glazbe; nacionalizam; Franjo Ksaver Kuhač; Lovro Županović

Hrčak ID:

47498

URI

https://hrcak.srce.hr/47498

Datum izdavanja:

20.11.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.049 *