Izvorni znanstveni članak
RAZINE KLASIFIKACIJE - Klasifikacija usmenih lirskih pjesama s obzirom na zapis i primjenu
Tanja Perić-Polonijo
; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Croatia
Sažetak
Hipoteza je ovoga rada da se klasifikacijom usmenoknjiževnih oblika, posebno usmenih lirskih pjesama, može baviti na različitim razinama uzimajući u obzir činjenicu da načela klasifikacije nisu drugo do konvencije, ali ne i proizvoljne konvencije. Stoga taj problem zahtijeva obradu i sa književnoteorijskoga aspekta, ali i posve ravnopravno, s folklorističkoga aspekta. Polazeći s tih dviju pozicija, nastoji se predložiti klasifikacijski sustav podjele koji bi mogao poslužiti i u posve praktične svrhe, u kompjutorskoj katalogizaciji, ali i u daljnjem proučavanju pa i interpretaciji pojedinih pjesama. Izlaz je potražen u kompromisu književnoteorijskih i folklorističkih kriterija, te se predlaže podjela usmenih lirskih pjesama na razini zapisa teksta pjesme i na razini primjene.
Na razini zapisa istaknut ćemo: a) zapis verbalnog teksta pjesme kod kojeg je struktura lirske pjesme temeljno univerzalno svojstvo koje će objediniti: temu kao sloj jedinstva značenja djela i sloj načina obrade teme koji će uključiti pristup obradi teme, zatim kompoziciju, a unutar nje: versifikaciju, način oblikovanja pojedinih pjesama s obzirom na opseg, te način oblikovanja pjesama s obzirom na kompozicijske postupke; b) zapis glazbenog izričaja koji
obuhvaća metroritamske strukture, melostihove, melostrofe i folklorističke partiture.
Na razini primjene istaknut ćemo namjenu kao temeljno univerzalno svojstvo koje će objediniti slojeve običajnih i neobičajnih pjesama, te izvođenje koje će objediniti interpretiranje glasom (pjevanje, govor), interpretiranje glasom uz instrumentalnu pratnju, interpretiranje
glasom uz pokret (ples), te interpretiranje s obzirom na prezentaciju.
Nakon provedene klasifikacije u predloženim razinama vidjet ćemo prepletanje slojeva iste razine, te prepletanje slojeva različitih razina, čak štoviše, te će dvije predložene razine upućivati i na treću - na kontekst, koji nismo mogli izravno uključiti u klasifikaciju. Napokon, ta će prepletanja upozoriti na izvedbu u cjelini, shvćenu kao kompleksan pojam koji objedinjuje sve navedene razine.
Dakle, naš će postupak u klasifikaciji usmenih lirskih pjesama razlikovati poetski kriterij (realiziran u podjeli na prvoj razini) od kriterija životne primjene, odnosno izvedbenih
kriterija.
Podjela je, čini se, primjerena analiziranoj građi, bez iluzije o njezinoj univerzalnoj primjeni i iscrpnom opisu.
Ključne riječi
Hrčak ID:
48654
URI
Datum izdavanja:
10.12.1995.
Posjeta: 11.308 *