Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Pučko narodno i građansko školstvo u slobodnom i kraljevskom gradu Osijeku u 18. i 19. stoljeću

Vinko Ivić ; Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 127 Kb

str. 103-130

preuzimanja: 2.184

citiraj


Sažetak

Sustavno i organizirano školstvo koje potiče državna vlast počinje u vrijeme carskog prosvijećenog apsolutizma Marije Terezije i Josipa I., kada obučavanje dobiva utemeljenje u poznatom školskom redu (Allgemeine Schulordnung) 1774. godine i Zakonu o narodnim školama 1777. godine. Pomoću njemačkih učitelja širi se njemački jezik kao službeni, a u školi je on i nastavni jezik. Tamo gdje je utemeljena župa, općina može o svome trošku otvoriti tzv. narodne škole s narodnim jezikom, ako ima više od 50 osposobnjaka za školu. Podučavalo se elementarno čitanje, pisanje i računanje s obukom o poljodjelstvu u tzv. trivijalnim školama (Unterschule). Carskom naredbom 1784. godine uvode se tzv. valovnice, koje prikazuju stanje za odobrenje utemeljenja škole. Vjeronauk u školama ima važno mjesto, a svećenstvo, podupirući državu, dobiva pravo nadzora škola. Svećenici-župnici školski su nadzornici i predsjednici mjesnih školskih odbora. U gradovima i većim mjestima u prvoj polovici 19. stoljeća otvaraju se brojne tzv. glavne škole (Oberschule). U dvojnoj monarhiji, ranije nego u ostatku Europe, školstvo postaje liberalnije. Mađarski parlament donosi 1868. jedan od najliberalnijih zakona i programa u tadašnjoj Europi. Nešto kasnije, 1874., u Hrvatskoj Sabor cvdonosi Zakon ob ustroju pučkih školah i preparandijah i Zakon o uređenju pučkih škola i obrazovanje učitelja 1888. godine, koji bitno utječu na razvoj naprednog hrvatskog školstva. U drugoj polovici 19. stoljeća višenacionalni i viševjerski grad Osijek, razvijeno gospodarsko i kulturno središte istočne Hrvatske, doživljava ubrzani razvoj školstva kako bi zadovoljio potrebe za obrazovanim i stručnim kadrovima. Završetkom Prvog svjetskog rata, Hrvatska, koja se našla u novoj političkoj i teritorijalnoj zajednici Jugoslaviji, prekida svoju bogatu tradiciju naprednog srednjoeuropskog školstva te joj se nameće unifi kacija škole i školstva.

Ključne riječi

učenik; učitelj; škola; nastavni plan i program; školski odbori; gradsko vijeće

Hrčak ID:

49352

URI

https://hrcak.srce.hr/49352

Datum izdavanja:

31.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.138 *