Bogoslovska smotra, Vol. 80 No. 1, 2010.
Izvorni znanstveni članak
Savez u Knjizi Sirahovoj
Goran Kühner
orcid.org/0000-0002-5502-9180
; Papinski biblijski institut u Rimu, Rim, Italija
Sažetak
Predmet ovoga rada je pojam saveza u Knjizi Sirahovoj. Hebrejski pojam בְּרִית, odnosno grčki διαθήκη, postali su u Starom zavjetu gotovo terminus technicus za Božji savez s izabranim narodom. Grčki prijevod Knjige Sirahove ne poistovjećuje uvijek ta dva pojma, već koristi διαθήκη kao prijevod dviju hebrejskih riječi: בְּרִית i חֺק. Neujednačenost nazivlja i Ben Sirin svjetonazor tvore poteškoće u shvaćanju piščeva poimanja pojma saveza. Usporedba različitih prijevoda Knjige Sirahove, u kojima postoji dosta odstupanja, često iskazuje Ben Sirin svjetonazor. Analiza najvažnijih tekstova koji spominju savez pokazuje da Ben Sira gleda na savez kao sveopći, sklopljen sa svim ljudima, i kao poseban, sklopljen s izabranim narodom. Za Ben Siru savez je vječni Božji dar koji postoji od početka svijeta, što je vidljivo iz Sir 17. U Laus patrum, posebno u Sir 44 - 45, Ben Sira se bavi ranim obrascem teologije saveza u svom pregledu povijesti spasenja. Sklapanju saveza uvijek prethodi kušnja i njezino uspješno svladavanje. Samo sklapanje saveza ujedno je ispunjenje Božjeg obećanja i poziv ljudima da mu budu poslušni. Ben Sira spominje savez uglavnom u svećeničkom kontekstu, koristeći se vrlo često tekstovima svećeničke predaje (P) i posebno ističući svećenički savez. U drugim dijelovima svoje knjige, Ben Sira veže pojam saveza uz teme stvaranja i mudrosti.
Ključne riječi
Knjiga Sirahova; Laus patrum; Savez; Zakon/Tora; obećanje
Hrčak ID:
50803
URI
Datum izdavanja:
14.4.2010.
Posjeta: 3.013 *