Izvorni znanstveni članak
RAZLOZI I ODREDNICE RANOGA NAPUŠTANJA ŠKOLOVANJA
Ivana FERIĆ
orcid.org/0000-0002-9725-9558
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Goran MILAS
orcid.org/0000-0002-7202-3338
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Stanko RIHTAR
orcid.org/0000-0002-1369-7148
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
Da bi se dobio što jasniji uvid u probleme koji dovode
do ranoga napuštanja školovanja, provedeno je opsežno
kvalitativno i kvantitativno istraživanje metodama fokus-
-grupa i anketnog istraživanja, u kojem su sudjelovali
srednjoškolci, njihovi profesori i roditelji te mladi koji su
napustili školovanje bez završene srednje škole.
Na temelju dobivenih podataka može se zaključiti
kako su najčešći razlozi napuštanja školovanja:
loš školski uspjeh, nedostatak motivacije i interesa
za školu, disciplinski problemi te loša obiteljska
materijalna situacija. U nešto manjem broju slučajeva
navodi se i zasnivanje radnog odnosa ili nemogućnost
usklađivanja škole i posla te specifični razlozi,
poput bolesti, trudnoće i braka. Ovi su nalazi dodatno
potvrđeni rezultatima provedene regresijske analize,
kojom su kao najznačajniji prediktori napuštanja
školovanja utvrđeni: loš školski uspjeh, učestalo
ponavljanje razreda, nizak socioekonomski status
obitelji te nizak stupanj obrazovanja majke.
Klasterskom analizom utvrđena su tri temeljna tipa
"odustajača", koji se međusobno razlikuju s obzirom
na obrazovno dostignuće i sociodemografska
obilježja obitelji iz kojih dolaze, ali i razlozi zbog
kojih su, prema vlastitoj procjeni, napustili školovanje,
čime je upozoreno na važnost poštovanja heterogene
prirode mladih "odustajača" u razradbi programa i mjera
prevencije i pomoći.
Ključne riječi
mladi; obrazovanje; prerano napuštanje školovanja
Hrčak ID:
60107
URI
Datum izdavanja:
31.10.2010.
Posjeta: 8.369 *