Skip to the main content

Professional paper

Internet kao prostor slobodne društvene komunikacije

Bojan Basrak ; Faculty of Humanities and Social Sciences Zagreb


Full text: croatian pdf 220 Kb

page 53-67

downloads: 3.002

cite


Abstract

Sloboda govora smatra se jednim od najvažnijih elemenata suvremenog demokratskog društva, ali se često previđa kako sloboda govora ne znači ništa bez slobode komunikacije – mogućnosti da se govor plasira u javnu sferu i da bude svima jednako dostupan. Budući da je javna sfera u suvremenom civilnom društvu medijski posredovana, zadaća je medija da omogući slobodnu komunikaciju. Ali, kao što Baudrillard i mnogi drugi primjećuju, masovni mediji, u kojima se javna sfera ostvaruje, svojom temeljnom strukturom onemogućavaju slobodnu, dvosmjernu komunikaciju, te ju zamjenjuju jednosmjernom, monopolističkom kvazikomunikacijom. Tradicionalni masovni mediji, kao što su radio, novine ili televizija, jednostavno nisu u stanju omogućiti slobodan društveni diskurs unutar vlastitog prostora bez obzira o ideologiji koja ih nadzire i kontrolira. No, prava opasnost po slobodu društva i pojedinca jest činjenica da masovni mediji jesu pod ideološkom kontrolom i da se iskorištavanje njihovog monološkog načina djelovanja smatra uobičajenom i poželjnom praksom. Razvojem interneta otvara se pitanje može li se unutar mrežnog prostora ostvariti iskrena slobodna komunikacija čime bi se revitaliziralo javnu sferu. Internet je po svojoj strukturi drugačiji od tradicionalnih medija i trenutno se vodi žestoka borba (koju javni mediji prešućuju) oko kontrole interneta na infrastrukturnoj razini. Je li internet po sebi toliko slobodan da ga nije moguće obuzdati, ili je neminovno da i on bude pretvoren u još jedno sredstvo ideološkog terora? Pružaju li novi oblici komunikacije na internetu, kao što je blog, dovoljno razloga za optimizam u budućnosti?

Keywords

internet; komunikacija; masovni mediji; javna sfera; sloboda govora

Hrčak ID:

61655

URI

https://hrcak.srce.hr/61655

Publication date:

17.3.2009.

Article data in other languages: english

Visits: 8.166 *