Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Učinkovitost strategija suočavanja poduzetnika sa stresom i njihov utjecaj na osobnu dobrobit i uspješnost poduzeća

Mateja Drnovšek orcid id orcid.org/0000-0001-6724-9108 ; Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana, Slovenija
Daniel Örtqvist ; Luleå Tekniska universitet, Luleå, Sweden
Joakim Wincent ; Handelshögskolan vid Umeå universitet, Umeå , Sweden


Puni tekst: engleski pdf 339 Kb

str. 193-220

preuzimanja: 9.419

citiraj


Sažetak

U ovom radu analizira se učinkovitost strategija suočavanja sa stresom koje poduzetnici upotrebljavaju na dnevnoj osnovi radi upravljanja stresom uzrokovanim poslom. Suočavanje sa stresom je proces usmjeren na rješavanje ljudskih i međuljudskih problema i reduciranje stresa kojeg izazivaju neugodne i napete situacije. U širem smislu riječi, identificirane su dvije strategije suočavanja: problemski orijentirano suočavanje, koje se odnosi na kognitivno utemeljene bihevioralne odgovore s ciljem ublažavanja stresnih okolnosti, te suočavanje zasnovano na emocijama, koje uključuje bihevioralne reakcije usmjerene na reguliranje afektivnih posljedica stresnih događaja. Cilj istraživanja je analizirati odnose između poduzetničkih strategija suočavanja te set čimbenika koji utječu na odabir istih. U radu se koristi metoda modeliranja strukturnih jednadžbi i empirijske podatke 469 poduzetnika iz dviju europskih zemalja. Rezultati analize pokazuju pozitivan utjecaj problemski orijentiranih strategija suočavanja na dobrobit poduzetnika i uspješnost njihovih poduzeća. Dobiveni rezultati potvrđuju i interakcijske učinke centralnosti poduzetnika i kontekstualnih odrednica poduzetništva na razinu suočavanja poduzetnika sa stresom. Vjerujemo da će rezultati našeg istraživanja pridonijeti obuci poduzetnika u području razvoja učinkovitih strategija suočavanja ovisnih o kontekstu. Preciznije, dobiveni rezultati sugeriraju poduzetnicima primjenu problemski orijentiranih strategija u slučajevima kada se žele efektivno usmjeriti na ekonomske aspekte svojih života. S druge strane, pokazalo se da suočavanje zasnovano na emocijama povećava poznavanje samog sebe koje je potrebno za poduzimanje budućih poduzetničkih pothvata i olakšavanje učenja iz neuspjeha. Buduća istraživanja strategija suočavanja mogla bi obuhvatiti njihovo međusobno djelovanje u funkciji rješavanja zahtjevnih društvenih situacija koje poduzetnicima nameću različiti dioničari.

Ključne riječi

suočavanje sa stresom; problemsko suočavanje; emocionalno suočavanje; uloge; poduzetnik; uspješnost poduzeća; dobrobit

Hrčak ID:

62355

URI

https://hrcak.srce.hr/62355

Datum izdavanja:

20.12.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 11.169 *