Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5559/di.20.1.10

VJEŠTINA ČITANJA U RANOJ ADOLESCENCIJI: PROFILI UČENIKA

Barbara Rončević Zubković orcid id orcid.org/0000-0002-0276-8326 ; Filozofski fakultet, Rijeka


Puni tekst: hrvatski pdf 268 Kb

str. 189-210

preuzimanja: 2.024

citiraj


Sažetak

Cilj je ovog istraživanja bio ustanoviti mogu li se prepoznati
homogene skupine, odnosno profili učenika s obzirom na
uspješnost razumijevanja i brzinu čitanja, razvijenost
rječnika, raspon kratkoročnoga i radnoga pamćenja te
uspješnost primjene strategija čitanja. U istraživanju je
sudjelovalo 186 učenika sedmih razreda (98 dječaka i 88
djevojčica). Ispitivalo se razumijevanje triju kraćih tekstova i
mjerila se brzina čitanja jednog od njih. Učenici su rješavali i
test rječnika, upitnik strategijskoga čitanja, zadatke
kratkoročnoga i radnoga pamćenja te se ispitivala uspješnost
prepoznavanja fokusnih riječi u rečenici i nepodudarnih
rečenica u tekstu. Klasterskom analizom jasno su se izdvojila
četiri profila učenika. Prvi klaster čine loši čitači koji na svim
zadacima postižu ispodprosječne rezultate. Četvrti klaster
čine dobri čitači koji postižu iznadprosječne rezultate na svim
varijablama, osim u brzini čitanja, koja je prosječna. Drugi i
treći klaster čine učenici s prosječnim razumijevanjem,
brzinom čitanja i rječnikom te prosječnom uspješnošću
prepoznavanja fokusnih riječi i nepodudarnih rečenica.
Učenici iz drugoga klastera imaju značajno manji raspon
kratkoročnoga i radnoga pamćenja od učenika iz trećega
klastera, ali izvještavaju da češće od njih rabe strategije
čitanja. Rezultati idu u prilog teorijama koje naglašavaju
važnost upotrebe kompenzacijskih strategija, kojima se
mogu nadvladati ograničenja u rasponu radnoga pamćenja
(Walczyk i sur., 2001.; 2007.).

Ključne riječi

čitanje; razumijevanje; strategije; radno pamćenje

Hrčak ID:

65358

URI

https://hrcak.srce.hr/65358

Datum izdavanja:

17.3.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.394 *