Arti musices, Vol. 44 No. 2, 2013.
Original scientific paper
Karel Konrád (1842-1894) i konstrukcija panslavenskog glazbenog identiteta
Jan Bat'a
; Karlovo sveučilište u Pragu, Muzikološki institut Filozofskog fakuteta, Prag, Czech Republic
Abstract
U članku se upozorava na napise češkog katoličkog svećenika Karela Konráda (1842-1894), predstavnika pionirskog naraštaja glazbenih povjesničara u češkim zemljama, koji se odazvao inicijativi o panslavenskoj ideji na području glazbe. Konrádov opus obuhvaća mnoga područja interesa, od teologije preko povijesti i himnologije do etnografije, putopisa i fikcije. On je također skladao crkvenu glazbu i aranžirao slovačke narodne pjesme. Osim što se bavio znanstvenim i skladateljskim radom, Konrád je bio i nadaren dirigent i organizator glazbenog života. Na području znanstvenog stvaralaštva, osim bavljenja domaćom glazbenom kulturom obraćao je pozornost na druge zapadnoslavenske i neke južnoslavenske narode, što je zacijelo upućivalo Konráda na pitanje postojanja neke zajedničke slavenske muzikalnosti. Odgovor na to pokušao je dati putem himnologije. Za njega je himnologija postala učinkovito sredstvo u traganju za panslavenskim glazbenim identitetom, koji karakterizira melodioznost i ljepota slavenskih sakralnih pjesama. Glazbeni identitet definiran na ovaj način podudara se s konfesionalnim (katoličkim) identitetom. S političkog gledišta njegova se uvjerenja uklapaju u austroslavizam, koji je cvjetao u središnjoj Europi tijekom druge polovice 19. stoljeća i nastojao promicati mirnu suradnju među manjim slavenskim narodima središnje Europe unutar Habsburške monarhije.
Keywords
Karel Konrád; crkvena glazba; panslavizam u glazbi; zajednička slavenska muzikalnost; himnologija; glazbeni identitet; austroslavizam
Hrčak ID:
116799
URI
Publication date:
11.11.2013.
Visits: 1.617 *