Skip to the main content

Professional paper

Leonardo da Vinci i njegov doprinos kartografiji

Branko Puceković ; State Geodetic Administration of the Republic of Croatia, Gruška 20, HR-10000 Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 4.198 Kb

page 34-52

downloads: 640

cite

Full text: english pdf 4.198 Kb

page 34-52

downloads: 1.663

cite


Abstract

Arhetipski renesansni čovjek Leonardo da Vinci bio je uistinu univerzalni čovjek – uomo universale. Nije poznato područje čovjekove djelatnosti koje nije privuklo njegovu pažnju ili u kojem nije ostavio trag svojega promišljanja. U likovnoj umjetnosti poznat je po remek-djelima: Mona Lisa, Posljednja večera, Djevica na stijenama i po više nedovršenih djela, na primjer Sv. Jeronim u divljini i Poklonstvo kraljeva. Od skulptura nije ostavio ni jedno djelo, nego su ostali samo crteži i skice. Njegova ostavština broji oko 13 000 listova zabilješki i crteža iz anatomije, arhitekture, ratnih i letećih strojeva, biljaka i životinja, a sve je opisao zrcalnim pismom. U svojim umjetničkim djelima koristio se zakonom perspektive, kompoziciju je doveo do savršenstva, a koristio je dvije tehnike: chiaroscuro i sfumato. Za moćnike svojega doba – vojvode, kraljeve i pape, pod čijim je patronatom bio, projektirao je ratne strojeve te izradio nekoliko planova i topografskih karata. U ovom članku ukratko su obrađena njegova najpoznatija kartografska djela: plan grada Imole, tri topografske karte Toskane: dolina Chiana, močvara Pontino i zapadna Toskana, te karta svijeta Mappa mundi u obliku sfernih isječaka globusa. Leonardo je vješto iskoristio svoju očaranost krajolicima koristeći ih kao pozadinu na svojim remek-djelima.

Keywords

Leonardo da Vinci; renesansa; umjetnost; znanost; kartografija; karta

Hrčak ID:

120088

URI

https://hrcak.srce.hr/120088

Publication date:

30.12.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 4.756 *