Professional paper
Tematika školstva i vjeronauka u okružnicama i poslanicama biskupa Strossmayera
Drago Iličić
; Primary school "Antun Gustav Matoš", Vinkovci, Croatia
Abstract
Začetci školstva u hrvatskim krajevima vezani su uz samostane i biskupije, crkve i župe, gdje su škole nastajale i stoljećima opstajale. Svjetovne strukture počinju o školstvu kao o svojoj brizi razmišljati tek u 18. st., a nizom zakona u 19. st. naprosto Crkvi oduzimaju škole i pretvaraju ih u područje svoje uprave, sa željom da školstvu daju izrazito laički program. Cilj je ovog rada prikazati dio Strossmayerovih razmišljanja, preporuka i odredaba vezanih uz školstvo općenito, a posebno vjeronauk u školama. Strossmayerova razmišljanja jasno se iščitavaju iz analize njegovih pisanih preporuka i odredaba vezanih uz vjeronauk, koje nalazimo u okružnicama i poslanicama što ih je upućivao biskupijskom svećenstvu. Te se odredbe i preporuke najčešće odnose na vjeroučitelje, vjeroučenike, udžbenike i pomagala u katehetskom radu. Rezultati analize tih okružnica i poslanica pokazuju iznimnu Strossmayerovu skrb za školstvo općenito, a napose za vjerski odgoj u školama. Osim što je naglašavao potrebu za kvalitetnim zakonom o školstvu, Strossmayer je inzistirao i na kvalitetnom vjeronaučnom radu u školama, koji po njegovu mišljenju nije moguć bez dobrih vjeroučitelja te dobrih udžbenika i priručnika. Vođen geslom „Prosvjetom k slobodi“ Josip Juraj Strossmayer nastojao je što više podupirati, razvijati i štiti školstvo i vjeronauk unutar školstva, kako u svojoj biskupiji, tako i u širem okruženju.
Keywords
biskup J. J. Strossmayer; školstvo; vjeronauk; katehete; udžbenici
Hrčak ID:
120769
URI
Publication date:
8.5.2014.
Visits: 1.741 *