Skip to the main content

Professional paper

Rana komunikacija: u čemu je tajna?

Marta Ljubešić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Early Communication Unit
Maja Cepanec ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Early Communication Unit


Full text: croatian pdf 1.735 Kb

page 35-45

downloads: 17.474

cite


Abstract

U članku je prikazan rani komunikacijski razvoj s obzirom na njegovu ulogu u ontogenezi i parametre procjene. Prikaz je rezultat dugogodišnjeg znanstveno-istraţivačkog i kliničkog rada u području rane komunikacije u Kabinetu za ranu komunikaciju. Taj je rad pokazao da je vaţnost rane komunikacije u njezinoj ulozi u kognitivnom i socio-emocionalnom razvoju djeteta, ali i činjenici da obiljeţja rane komunikacije daju informacije o ukupnom razvojnom profilu, osobito vaţne za rano otkrivanje poremećaja iz autističnog spektra ili značajno usporenog kognitivnog razvoja. Rani komunikacijski razvoj poklapa se s periodom ranog djetinjstva (0-6), te ima predjezično (0-2) i jezično razdoblje (2-6). Jezično je razdoblje uvelike istraţivano, a predjezično je bilo dugo zanemareno i ovaj je pregled usmjeren na njega. Tijekom toga razdoblja događaju se vaţni razvojni prijelazi – od predintencijske prema intencijskoj komunikaciji, te od predsimboličke prema simboličkoj i jezičnoj komunikaciji. Njihova procjena je vrlo sloţena i traţi interdisciplinarni pristup, temeljito poznavanje razvojnih promjena u više domena, izoštreno opaţanje i sintezu informacija iz više izvora (testovi i skale
procjene, opaţanje ponašanja, podaci koje daju roditelji).

Keywords

komunikacija; periodizacija rane komunikacije; rani razvoj; socijalna kognicija; autizam; poremećaj socijalne komunikacije

Hrčak ID:

123819

URI

https://hrcak.srce.hr/123819

Publication date:

1.7.2012.

Article data in other languages: english

Visits: 23.053 *