Preliminary communication
Razlike u dječjim kompetencijama koje ukazuju na spremnost za polazak u školu
Joško Sindik
; Institut
Glibić Mirela
; Dječji vrtić Trnoružica, Zagreb, Hrvatska
Vesna Marušić
; Dječji vrtić Vladimira Nazora, Zagreb, Hrvatska
Ranka Đunđenac
; Dječji vrtić Ivanić-Grad, Ivanić-Grad, Hrvatska
Abstract
Kompetencija je sposobnost koja se prepoznaje u određenoj aktivnosti, a njihovo formiranje započinje već u predškolskoj dobi. Glavni cilj istraživanja bio je utvrditi razlike u dječjim kompetencijama koje opisuju pripremljenost djece za polazak u osnovnu školu u odnosu na nezavisne varijable: rod, grad u kojem djeca žive te dob. Ispitan je uzorak od ukupno 258 djece polaznika četiri dječja vrtića u Zagrebu (N1=63), Splitu (N2=123) i Ivanić Gradu (N3=72), prosječne dobi 6,26 ± 0,42 godine, od toga 112 djevojčica i 146 dječaka. Karakteristike ponašanja djece primjenom Skale procjene kompetencija (SPK) procjenjivalo je 60 odgojiteljica djece iz 30 odgojnih skupina svih dječjih vrtića. Rezultati su pokazali da su razlike statistički značajne u svim kompetencijama povezanima s varijablama rod i grad u kojem djeca pohađaju dječji vrtić. Drugim riječima, djevojčice su na temelju njihovih procijenjenih kompetencija spremnije za školu, kao i djeca iz zagrebačkog dječjeg vrtića, u odnosu na splitske, odnosno ivanić-gradski. Univarijatne analize pokazuju i određene dobne razlike u kompetencijama, ali u smjeru suprotnom od očekivanog. Rodne razlike u dječjim kompetencijama najvjerodostojnije se mogu protumačiti većom zrelošću djevojčica u predškolskoj dobi. Razlike među djecom iz različitih gradova mogu se pokušati protumačiti razlikama u poticajnosti djetetova okruženja, dok paradoksalne dobne razlike mogu biti uzrokovane negativnijom selekcijom starije djece te ujednačenošću dobi djece općenito.
Keywords
obrazovne i socijalne kompetencije; odgovornost; predškolska djeca
Hrčak ID:
129795
URI
Publication date:
2.9.2014.
Visits: 3.246 *