Skip to the main content

Other

Pregled metodologije konjukturnih istraživanja zemalja Europske unije i hrvatsko iskustvo

Ivan Šošić ; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb
Vlasta Bahovec ; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb
Mirjana Čižmešija orcid id orcid.org/0000-0002-9873-7291 ; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb


Full text: croatian pdf 340 Kb

page 1-14

downloads: 267

cite


Abstract

Konjunkturni testovi, testovi potrošača i investicijski testovi su kvalitativna istraživanja. Primjenom odabranih
statističko-analitičkih metoda se kvalitativno izražena mišljenja i očekivanja stručnjaka prevode u kvantitativno
izražene pokazatelje. Ti pokazatelji se primjenjuju u praćenju i prognoziranju promjena u gospodarskoj
aktivnosti zemlje, regije i šire. Izračunavaju se kompozitni pokazatelji konjunkturne klime u prerađivačkoj
industriji (ICI), u trgovini na malo (RTCI), u građevinarstvu (BCI), kompozitni indeks potrošača (CCI) i dr.
Konjunkturni testovi se na razini Europske unije provode u skladu s Harmoniziranim programom istraživanja
(The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys). Provode ih zemlje članice i
zemlje potencijalni kandidati za članstvo u EU. Postoje razlike u primjeni nacrta uzorka, metoda izbora uzorka,
u tretmanu nedobivenih odgovora, u metodama desezoniranja i sl. Istraživanja provode različite istraživačke
organizacije: nacionalni statistički instituti, specijalizirani istraživački instituti ili nacionalne banke. U ovom
radu se detaljno komparativno prezentiraju osnovne karakteristike metodologije konjunkturnih testova zemalja
članica EU.
Konjunkturna istraživanja u Hrvatskoj se također provode prema harmoniziranoj metodologiji EU. Pri tome se
javlja problem relativno velike stope neodaziva. Neophodne su izmjene anketnih upitnika i uspostava provedbe
mjesečnih umjesto dosadašnjih kvartalnih istraživanja. Da bi se osigurao kontinuitet i kvaliteta istraživanja u
Hrvatskoj, nužno je osigurati organizacijsku, metodološku i financijsku stabilnost njihova provođenja.

Keywords

konjunkturni testovi; nacrti uzorka; okvir za izbor uzorka; stopa odaziva; istraživačke institucije; metode desezoniranja

Hrčak ID:

137196

URI

https://hrcak.srce.hr/137196

Publication date:

13.2.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 800 *