Review article
Suvremene tendencije u društvu – izazovi za vjeronauk u školi
Valentina Mandarić
; Catholic Faculty of Theology, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
Jedno od temeljnih obilježja suvremenoga društva jest trajna promjena. Promjene u društvu osobito je ubrzao snažan tehnološki razvoj koji donosi promjene u svim segmentima društvenoga života. Budući da se religijsko obrazovanje, u našem slučaju vjeronauk u školi, događa u školama, autor članka analizira na koji način društveni kontekst, koji je u trajnim mijenama, utječe na vjeronauk i vjeroučenike. U prvom dijelu autor analizira neke društvene fenomene koji direktno ili indirektno utječu na mentalitet, stavove, vrjednote i životne vizije djece i mladih, osobito (vjero)učenika. Među tim fenomenima osobitu pozornost pridaje sljedećim: marginaliziranje religije, slabljenje religijske pismenosti, potiskivanje svetoga i promicanje materijalne vizije svijeta, stvaranje i promicanje nove antropološke matrice, funkcionaliziranje znanja, privilegiranje znanstvene metode kao jedine meritorne u razumijevanju i interpretiranju stvarnosti, slabljenje religioznosti i pridavanje nove uloge religijskom obrazovanju.
U drugom dijelu članka autor promišlja o mjestu vjeronauka u odgojno-obrazovnom sustavu i njegovu doprinosu u ostvarivanju humanizacije suvremenoga čovjeka i društva. Osobitu pozornost pridaje umijeću čitanja „znakova vremena“ te promicanju temeljnih društvenih i ljudskih vrjednota. Među vrjednotama osobito ističe važnost traženja i davanja odgovora na temeljna egzistencijalna pitanja, razvijanja svijesti i odgoja za odgovornost za opće dobro te promicanje ljudske osobe u vidu očuvanja njezina integriteta. U zaključku autor otvara nekoliko važnih pitanja koja se postavljaju vjeronauku u školi pred izazovima nove kurikularne reforme u Hrvatskoj.
Keywords
društvo; kultura; društvene promjene; odgoj i obrazovanje; religijsko obrazovanje; vjeronauk u školi; znanje
Hrčak ID:
147886
URI
Publication date:
3.11.2015.
Visits: 1.935 *