Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21464/mo42.222.937

Čovjek i odgoj

Branko Bognar orcid id orcid.org/0000-0002-8037-6555 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Osijek, Hrvatska


Full text: croatian pdf 385 Kb

page 9-37

downloads: 13.247

cite


Abstract

U znanosti o odgoju – pedagogiji – postoje različite definicije temeljnog pojma odgoja. Autori se uglavnom slažu da je odgoj specifično ljudska aktivnost čovjekovog postajanja čovjekom. U svakoj od definicija odgoja autori eksplicitno ili implicitno polaze od određene teorije čovjeka oko čega, međutim, ne postoji suglasnost. U ovom radu nastojali smo objasniti po čemu se čovjek razlikuje od drugih životinjskih vrsta, a posebno nama vrlo sličnih predstavnika hominida. Ključna razlika u odnosu na ostale vrste leži u našoj sposobnosti stvaranja kumulativne kulture koja je omogućena evolucijski razvijenim sposobnostima suradnje i zajedničke intencionalnosti, ali se isto tako zasniva na kulturalnoj transmisiji i stvaralaštvu kao njenoj ključnoj odrednici. Stvarajući svoj svijet i sebe samog čovjek nadilazi svoje prirodne, ali isto tako i društvene potencijale odnoseći se prema svijetu i sebi kao svom djelu. Polazeći od rasprave o biti čovjeka u tekstu smo pokušali kritički razmotriti tri različita pristupa određenju pojma odgoja. Utvrdili smo kako normativna, ali isto tako i deskriptivna pedagogijska znanost ne uspijevaju dati razložno objašnjenje tog temeljnog pojma ostajući ispod razine čovjekovih povijesno dosegnutih mogućnosti. Za razliku od toga, Milan Polić uspio je pristupiti temi na konzistentan i neproturječan način dajući filozofsko određenje pojma odgoja koje doseže čovjekovu bit, a to je čovjek kao slobodno i samosvjesno biće koje stvara svoj svijet, a time i sebe sama.

Keywords

filozofija odgoja; kultura; odgoj; stvaralaštvo

Hrčak ID:

158551

URI

https://hrcak.srce.hr/158551

Publication date:

26.4.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 18.456 *