Original scientific paper
Jacob Cornelisz van Oostsanen u Strossmayerovoj galeriji
Đuro Vanđura
; Strossmayerova galerija starih majstora, Zagreb
Abstract
U jednoj poslijeratnoj akviziciji Strossmayerove galerije JAZU (ulje na drvetu 1,295 x 0,840 m), autor ovog teksta prepoznaje djelo Jacoba Cornelisza van Oostsanena (oko 1470-1533). Citira komparativni materijal iz Kassela i Berlina, pa predpostavlja da su zagrebački sveti Jakob i Katarina morali nastati oko 1515. godine. Aluzije na njemački renesansni krug slikara autor objašnjava popularnošću Durerovih grafika u Nizozemskoj, što je više nego očigledno u drvorezbarskom opusu Jacoba Cornelisza. Na osnovu prenaglašenog kontraposta unutar čvrste tektonske kompozicije, otvara se ovdje pitanje o maniri kao preteči manirizma. U daljem tekstu autor povezuje zaštitničku ulogu svetaca s ondašnjom pripadnošću Nizozemske španjolskoj kruni. Naime, u toplini i bogatstvu pejzaža iza svete Katarine, autor vidi urbanizirani Sjever, za razliku od dalekog, pustog i siromašnog krajobraza Španjolske u pozadini svetoga Jakoba.
Keywords
Hrčak ID:
165225
URI
Publication date:
15.12.1986.
Visits: 1.276 *