Skip to the main content

Original scientific paper

STRUKTURA GOVORNO-JEZIČNOG SIGNALA I USPJEŠNOST ČITANJA GOVORA S LICA I USANA

Sandra Bradarić-Jončić ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb Hrvatska


Full text: croatian pdf 7.567 Kb

page 1-38

downloads: 471

cite


Abstract

Cilj istraživanja bio je ispitati povezanost strukture govorno-jezicičnog signala i uspješnosti čitanja govora s lica i usana u djece s teškim oštećenjima sluha. Ispitivanje je provedeno na 55-ero gluhe i teško nagluhe djece, polaznika 3.-8. razreda osnovne škole. Rezultati su u skladu s rezultatima provedenim na engleskom govornom području. Djeca s teškim oštećenjem sluha bolje su očitavala vokale nego konsonante. Pri očitavanju konsonanata generirani su bilabijalni i labiodentalni vizem, s izraženom tendencijom grupiranja palatala i apikoalveolara u zasebne vizeme. Vokalska okružja značajno utječu na vidljivost slabije vidljivih konsonanata. Djeca s teškim oštećenjem sluha najuspješnije su očitavala izolirane riječi, potom čitave ečenice, a najneuspješnija bila su u očitavanju besmislenih slogova. Izolirane riječi uspješnije su očitavala od istih riječi u rečeničnom kontekstu. Neuspješnije su očitavala riječi u pseudorečenicama u odnosu na iste riječi u smislenim rečenicama, kao i čitave pseudorečenice u odnosu na čitave besmislene rečenice. Riječi s funkcijom subjekta u rečenici ospješnije su očitavala od riječi s funkcijom objekta, a također i subjekt na prvom mjestu u rečenici od istog subjekta na trećem mjestu u rečenici. Objekt su, zbog nedostatnih morfoloških znanja, podjednako neuspješno očitavala i na prvom i na trećem mjestu u rečenici. Analogno ovim rezultatima, uspješnije su očitavala i rečenice sa strukturom subjekt-predikat-objekt od rečenica sa strukturom objekt-predikat-subjekt.

Keywords

govorno-jezični signal; struktura signala; vizualna percepcija govora; vizemi; gluha djeca

Hrčak ID:

173959

URI

https://hrcak.srce.hr/173959

Publication date:

1.3.2004.

Visits: 1.284 *