Professional paper
Kauzalno atribuiranje školskog postignuća srednjoškolaca s obzirom na spol i izraženost motiva za postignućem
Anita Bugan
Martina Bajs
Zrinka Katarina Stamać
Abstract
Ovo je istraživanje primjena Weinerova modela atribucije i pokušaj provjere pretpostavki o utjecaju varijabli spola i motiva za postignućem na preferencije u kauzalnom atribuiranju postignuća. U ispitivanju atribucija školskog uspjeha/neuspjeha koristili smo Skalu za atribuiranje razloga uspjeha/neuspjeha, a izraženost motiva za postignućem ispitivali smo Upitnikom za mjerenje motiva općeg postignuća (MOP). Rezultati 173 srednjoškolaca statistički su obrađeni i interpretirani. Dobiveno je da spol djelomično utječe na atribuiranje školskog postignuća; učenice svoj uspjeh najviše pripisuju aktivnosti i motivaciji, dok učenici nemaju izražene atribucijske preferencije za uspjeh. Kod atribuiranja neuspjeha učenice statistički značajno više od učenika razloge svog neuspjeha pripisuju nedostatku sposobnosti. Izraženost motiva za postignućem, sama po sebi, nema značajan utjecaj na atribuiranje školskog postignuća. Međutim, interakcijski efekt uspjeha i motivacije pokazao se značajnim: visoko motivirani uspješni svoj uspjeh pripisuju vlastitoj aktivnosti i sposobnosti statistički značajno više od nisko motiviranih uspješnih. Nisko motivirani neuspješni svoj neuspjeh statistički značajno više pripisuju nedostatku aktivnosti od visoko motiviranih neuspješnih. Ovi rezultati važni su u planiranju strategije za rad s neuspješnim i nisko motiviranim učenicima.
Keywords
atribuiranje uspjeha/neuspjeha; atribut; kauzalna preferencija; motiv za postignućem; nisko motivirani učenici; visoko motivirani učenici
Hrčak ID:
179528
URI
Publication date:
1.12.2001.
Visits: 2.340 *