Case report
Prikaz knjige: Marko Pavliha, Patrick Vlačić, Karla Oblak, Prevozno pravo – Pogodbe o prevozu tovora, potnikov in prtljage (tretja, spremenjena in dopolnjena izdaja), Ius Software – GV Založba, Ljubljana, 2017.
Nikoleta Radionov
orcid.org/0000-0003-0556-4879
; Faculty of Law, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
Vrhunski udžbenik prometnoga prava dobio je novu polituru. Djelo Prijevozno pravo – Ugovori o prijevozu robe, putnika i prtljage kolega Pavlihe, Vlačića i Oblak s Fakulteta za pomorstvo i promet Sveučilišta u Ljubljani već niz godina jedan je od najboljih udžbenika prometnog prava u regiji i šire. Ovu tezu valja dodatno argumentirati. Pravo koje uređuje jednu od glavnih gospodarskih aktivnosti – promet – postalo je tijekom 20. i 21. stoljeća iznimno složeno, na više različitih načina. Kao prvo, govorimo o pravnom uređenju pet (gotovo) potpuno međusobno različitih grana prometa, koje zahtijevaju sadržajno različita pravna pravila: pomorski, zračni, željeznički, cestovni prijevoz i prijevoz unutrašnjim plovnim putovima te posebna pravna pravila za kombinaciju prijevoza s više grana prometa – multimodalni prijevoz. Nadalje, svaka od tih grana prometa u svakoj je državi članici EU-a uređena na trima različitim razinama ili “trorazinskim” izvorima prava: nacionalnim propisima, pravnom stečevinom EU-a i međunarodnim konvencijama koje su u ovom području posebno brojne. Naime, izrazito međunarodni karakter prometa – dapače, u pomorskom i zračnom prijevozu čak globalni karakter – doveo je do toga da je već s početkom 20. stoljeća došlo do masovne unifikacije pravila za različita pravna pitanja u području prometa. Do danas je to područje premreženo s više stotina različitih međunarodnih konvencija i njihovih brojnih protokola, koje uz nacionalno pravo uređuju određeno pitanje. Dodatnu, vrlo zahtjevnu dionicu za poznavanje i prikaz ovog područja čini i treća razina pravnih propisa u području prometa: pravna stečevina EU-a. Naime, stvaranje jedinstvenog tržišta EU-a zahtijevalo je donošenje velikog broja novih pravnih pravila koja su na jedinstven način uredila brojna pitanja bitna za funkcioniranje jedinstvenog tržišta u području transporta. Ako istaknemo da pravna pravila koja uređuju transport pripadaju među tri najveća pojedinačna pravna područja unutar cjelokupne pravne stečevine EU-a, najbolje potvrđujemo tezu da je cjelina prometnog prava postala vrlo kompleksno područje, a pretakanje – makar i osnove – tog prava u udžbenički tekst zadatak je primjeren samo najvećim znalcima. Zašto? Zato što samo onaj tko doista razumije i dobro se snalazi u materiji može komplicirano i divergentno područje prikazati na jednostavan, lako razumljiv, dobro strukturiran i općenito koherentan način. Upravo to pošlo je za rukom autorima udžbenika Prevozno pravo, koji su u ovom, trećem izdanju donijeli novu kvalitetu već dobro poznatom djelu. Razlog za novo izdanje upravo leži u vrlo dinamičnim izmjenama transportnih propisa, stoga je valjalo prethodno izdanje znatno izmijeniti novim međunarodnim sporazumima i pravnom stečevinom EU-a, novelama slovenskog nacionalnog zakonodavstva i važnim sudskim presudama jer samo tako ovo iznimno važno djelo može i dalje služiti kao okosnica poučavanja i snalaženja u području za ciljanu publiku.
Keywords
općeprometno pravo; prevozno pravo; udžbenik; Slovenija
Hrčak ID:
186945
URI
Publication date:
15.9.2017.
Visits: 1.644 *