Review article
Kasnogotičko zidno slikarstvo u kontinentalnoj Hrvatskoj
Rosana Ratkovčić
; Umjetnička akademija, Osijek
Abstract
Na završetku perioda srednjovjekovnog zidnog slikarstva u kontinentalnoj Hrvatskoj, na kraju 15. i u prvoj polovici 16. stoljeća,
najveća skupina zidnih slika sačuvana je na području južno od Save, vjerojatno zbog toga što je to područje bilo najmanje izloženo
turskim napadima i nije potpalo pod tursku vlast. Krajem 15. ili početkom 16. stoljeća mogu se datirati zidne slike na svodu
svetišta u župnoj crkvi Uznesenja Marijina u Novigradu na Dobri i župnoj crkvi sv. Petra u Petrovini, gdje su zidovi svetišta
oslikani ranijim ciklusom, iz prve polovice 15. stoljeća. Posebno se može istaknuti skupina koju sam u svojim ranijim istraživanjima
povezala sa zidnim slikama u kapeli sv. Antuna u Zadobarju, a uključuje zidne slike u proštenjarskoj kapeli Majke Božje
Snježne u Volavju i župnoj crkvi Rođenja Marijina u Sveticama. Zidne slike te skupine datirala sam u drugu četvrtinu 16. stoljeća
i pripisala ih djelovanju domaće radionice, koju sam povezala sa skupinom zidnih slika na slovenskom teritoriju, koje se svrstavaju
u krug »hrvatskih slikara«. Uz tu skupinu smatram da se može povezati i nedavno otkriveni fragment zidne slike s motivom Jakovljevih ljestava u župnoj crkvi sv. Nikole u Žumberku. Pretpostavila sam da radionica uz koju sam povezala tu skupinu zidnih slika vjerojatno dolazi iz Hrvatskog primorja. Fragment zidne slike s motivom sv. Fabijana i sv. Sebastijana u kapeli Svih Svetih u Trgu kod Ozlja, koji sam povezala s radionicom majstora iz Podpeči, potvrđuje kako je taj dio kontinentalne Hrvatske, na kraju srednjovjekovnog perioda, bio više okrenut primanju utjecaja iz mediteranskog kruga, što je vjerojatno u vezi sa širenjem posjeda
frankopanske obitelji i njihovim pokroviteljstvom nad zidnim slikama.
Keywords
kasnogotičko zidno slikarstvo; »hrvatski« slikari; Petrovina; Novigrad na Dobri; Zadobarje; Trg kod Ozlja
Hrčak ID:
188393
URI
Publication date:
15.12.2011.
Visits: 1.642 *