Skip to the main content

Preliminary communication

Metode povećanja pouzdanosti sustava održavanja zrakoplova

Željko Marušić
Izidor Alfirević
Omer Pita


Full text: croatian pdf 490 Kb

page 37-45

downloads: 2.832

cite


Abstract

Analizirajući zrakoplovne nesreće na svjetskom uzorku u proteklih 20 godina, uočen je trend povećanja učešća održavanja kao primarnih uzroka
nesreća. Značajnim unapređenjima zrakoplovne tehnike došlo je do smanjenja učešća posade i zrakoplova, kao primarnih uzroka zrakoplovnih
nesreća, a istodobno nije bilo značajnijih pomaka na području održavanja, što je uzrokovalo da udio održavanja sve više raste proporcionalno sve
većem smanjenju primarnih uzroka: posada i zrakoplova. Usavršavanjem zrakoplovne tehnike, ljudska greška će sve više dolaziti u prvi plan kao uzrok neželjenih događaja vezanih uz održavanje zrakoplova. Zbog toga je nužno poduzeti odgovarajuće korake na makro i mikro planu, u pravcu izgradnje novog pristupa prema ljudskom čimbeniku. Odgovarajući koraci podrazumijevaju napuštanje starih dogmi o nepogrešivosti održavanja i o isključivo pojedinačnoj odgovornosti krajnjih izvršitelja za greške u održavanju. U cilju smanjenja ljudskih grešaka u održavanju, cijela
industrija i zrakoplovne vlasti ulažu napore kako bi se umjesto kulture kažnjavanja prešlo na kulturu istine. U tom je smislu nužno iskreno sagledati sve činjenice vezane uz ljudske greške u održavanju, njihovu detaljnu analizu te korištenje prikupljenih informacija za poboljšanje i prevenciju budućih sličnih propusta. Posebna je pozornost posvećena metodama kontrole bez razaranja u općem zrakoplovstvu, kao bitnom čimbeniku povećanja pouzdanosti zrakoplova.

Keywords

nesreće; primarni uzroci nesreća; kultura istine; greške u održavanju; kontrola bez razaranja; ljudski faktor u održavanju

Hrčak ID:

18910

URI

https://hrcak.srce.hr/18910

Publication date:

31.12.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 3.979 *