Acta Iadertina, Vol. 14 No. 1, 2017.
Review article
Ideje reformne pedagogije u djelovanju Miljenka Vidovića u Bosni i Hercegovini
Snježana Šušnjara
; University of Sarajevo, Faculty of Philosophy, Department of Pedagogy
Abstract
U Bosni i Hercegovini se između dva rata pojavljuje prosvjetno-etički pokret koji nudi poseban koncept obrazovanja odraslih, a osnivač mu je Miljenko Vidović. Zamisli pokreta bile su sprovesti preporod škole, pučkoga prosvjećivanja te umjetnosti i tiska. Ciljana skupina Vidovićevih prosvjetnih nastojanja bili su radnici i namještenici. Kako je u Bosni i Hercegovini stanje u prosvjeti bilo iznimno teško te 1919.godine, Vidović nastoji nastavne sadržaje povezivati sa stvarnim životom kako bi odgojio čovjeka, pojedinca kao slobodnu osobnost. Vidović i njegovi sljedbenici su smatrali da škole toga vremena „nijesu bile škole života, svjetla, topline i intimnosti, već škole skolastičke ukočenosti, bezbojnog života, gutanja znanstvenih disciplina, kojima su upravo sterilizirane za snažnu afirmaciju volje i osjećaja, bez kojih nema uspjeha u uzgoju.“ Ovaj pokret je uvelike uznemirio BiH javnost i imao je mnogo podupiratelja. Časopis Uzgajatelj (1923-1926) je bio glasilo ovog pokreta i bavio se pitanjima reformne pedagogije u kontekstu općeg društvenog i kulturnog razvoja. Ovim radom će se nastojati istražiti koliko su Vidović i njegovi sljedbenici kroz časopis Uzgajatelj utjecali na promicanje promjena u BiH školstvu toga vremena i pokušat će se razotkriti utjecaj ovoga pokreta, koji je još nazivan i 'pravi put'. Ovaj pokret nije bio pošteđen ni oštrih kritika i optužbi da se radi o običnom kopiranju jednog stranog filozofskog nazora, a nipošto o „hramu, koji je narod sebi stvorio i komu je dao sadržaj i formu,“ kako se to voljelo isticati od strane njegovih gorljivih sljedbenika.
Keywords
Vidovićeva škola; reformna pedagogija; obrazovanje odraslih
Hrčak ID:
190032
URI
Publication date:
15.11.2017.
Visits: 2.000 *