Technical gazette, Vol. 24 No. 6, 2017.
Original scientific paper
https://doi.org/10.17559/TV-20170928105858
Utjecajni čimbenici rizika za upad na pistu i njihov mehanizam interakcije temeljen na DEMATEL-ISM
Pan-ke Zhang
orcid.org/0000-0001-8141-3189
; Room 525, College of Management, Wuhan University of Technology, No. 122 Luoshi Road, 430070, Wuhan, Hubei Province, P. R. China
Fan Luo
; Room 525, College of Management, Wuhan University of Technology, No. 122 Luoshi Road, 430070, Wuhan, Hubei Province, P. R. China
Abstract
Upad na pistu je središnja jezgra sigurnosti civilnih zračnih luka, a čimbenik koji utječe na upad na pistu je vruća tema u praktičnim i akademskim krugovima. Da bi identificirali ključne čimbenike koji utječu i utvrdili načine interakcije, uobičajeni upadi na pistu analizirani su pomoću modela softver-hardver-okruženje-osoblje (SHELL). Utvrđeno je i izdvojeno petnaest vrsta utjecaja. Usmjernost i uzrok utjecajnih čimbenika izračunati su pomoću probnog i evaluacijskog laboratorija (DEMATEL) i interpretativnog strukturnog modeliranja (ISM). Izrađen je višeslojni interpretativni strukturni model za raslojavanje čimbenika koji utječu na njih. Rezultati pokazuju da je temeljni čimbenik neodgovarajuća pozornost čelnika zračne luke prema sigurnosti. Formuliranje sustava i edukacijsko obrazovanje su čimbenici od najvećeg utjecaja. Previd i stopa pogrešaka u radu službenika na tlu izravni su utjecajni čimbenici. Upad na pistu mogao bi se temeljito kontrolirati i spriječiti poboljšavanjem temeljnog čimbenika. Predložena metoda DEMATEL-ISM može analizirati čimbenike koji utječu na upade na pistu i mehanizam koji dovodi do njih, čime se nadoknađuju nedostaci statističkog modela linearnog faktora rizika i nudi nova ideja odlučivanja i pristupa za kontrolu upada na pistu.
Keywords
analiza rizika; DEMATEL; ISM; mehanizam interakcije; upad na pistu
Hrčak ID:
190183
URI
Publication date:
3.12.2017.
Visits: 3.329 *