Skip to the main content

Preliminary communication

Osmanska vojska i politička ikonografija u 17. i 18. stoljeću u kontinentalnoj Hrvatskoj

Sanja Cvetnić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za povijest umjetnosti


Full text: croatian pdf 623 Kb

page 153-160

downloads: 583

cite


Abstract

Pojava i način prikaza osmanskih vojnika u umjetnosti kontinentalne Hrvatske tijekom 17. i 18. stoljeća označeni su povijesnim
kontekstom: ratovima i sukobima. Na primjer, rimski vojnici u prizorima raspeća odjeveni su kao zamišljene Osmanlije; slično je
naslikan Dioskur, poganski otac ranokršćanske djevice mučenice sv. Barbare; trinaestostoljetnoga sveca Franju Asiškoga tijekom
misionarskoga pohoda u Siriju zarobili su – ponovo – »osmanski vojnici«. Janjičari, spahije i pokoji alajbeg ušli su u slikarstvo i
skulpturu kroz dramaturški nemoguće situacije i bili su predstavljeni različitim biblijskim i hagiografskim naracijama koje im nisu pripadale. Ikonografski negativci odjeveni su u vojne odore Osmanskoga Carstva, jer to je vrlo moćno sredstvo političke propagande. Za razliku od takvoga umjetničkoga egzorcizma vlastitih strahova umjetnika, naručitelja i publike, očekivanoga na promjenjivoj granici prema moćnom Carstvu, postoje i suprotni primjeri koji potvrđuju fascinaciju Osmanlijama, islamom, i zavodljivom kulturom koja se raširila Europom u valu poznatom kao turska moda (francuski turquerie, talijanski turcomania, alla Turca, njemački Turkomanie) čije začetke nalazimo u Tizianovim slikama i djelima venecijanskih umjetnika 16. stoljeća.

Keywords

politička ikonografija; slikarstvo; Hrvatska; osmanski vojnici; 17. i 18. stoljeće

Hrčak ID:

199543

URI

https://hrcak.srce.hr/199543

Publication date:

15.12.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 1.951 *