Preliminary communication
Osmanska vojska i politička ikonografija u 17. i 18. stoljeću u kontinentalnoj Hrvatskoj
Sanja Cvetnić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za povijest umjetnosti
Abstract
Pojava i način prikaza osmanskih vojnika u umjetnosti kontinentalne Hrvatske tijekom 17. i 18. stoljeća označeni su povijesnim
kontekstom: ratovima i sukobima. Na primjer, rimski vojnici u prizorima raspeća odjeveni su kao zamišljene Osmanlije; slično je
naslikan Dioskur, poganski otac ranokršćanske djevice mučenice sv. Barbare; trinaestostoljetnoga sveca Franju Asiškoga tijekom
misionarskoga pohoda u Siriju zarobili su – ponovo – »osmanski vojnici«. Janjičari, spahije i pokoji alajbeg ušli su u slikarstvo i
skulpturu kroz dramaturški nemoguće situacije i bili su predstavljeni različitim biblijskim i hagiografskim naracijama koje im nisu pripadale. Ikonografski negativci odjeveni su u vojne odore Osmanskoga Carstva, jer to je vrlo moćno sredstvo političke propagande. Za razliku od takvoga umjetničkoga egzorcizma vlastitih strahova umjetnika, naručitelja i publike, očekivanoga na promjenjivoj granici prema moćnom Carstvu, postoje i suprotni primjeri koji potvrđuju fascinaciju Osmanlijama, islamom, i zavodljivom kulturom koja se raširila Europom u valu poznatom kao turska moda (francuski turquerie, talijanski turcomania, alla Turca, njemački Turkomanie) čije začetke nalazimo u Tizianovim slikama i djelima venecijanskih umjetnika 16. stoljeća.
Keywords
politička ikonografija; slikarstvo; Hrvatska; osmanski vojnici; 17. i 18. stoljeće
Hrčak ID:
199543
URI
Publication date:
15.12.2010.
Visits: 1.951 *